Ze hebben beide behalve de letterlijke betekenis een juridische betekenis.

Daarbij is iemand die handelingsonbekwaam is, iemand wie de bevoegdheid tot het afsluiten van contracten e.d. is afgenomen vanwege zijn geestelijke gesteldheid. Hieronder vallen bijvoorbeeld minderjarigen (worden gezien als te jong om een goede beslissing te nemen over hun financiën) en mensen die om andere redenen volgens experts niet in staat zijn de gevolgen van een contract te overzien, waarbij de mening van die experts is bevestigd door een gerechtelijke uitspraak.

Iemand die wilsonbekwaam is, is iemand die volgens de mening van experts niet in staat is te weten wat hij wil, of die wil niet uit kan drukken. Dit gaat niet alleen om het afsluiten van contracten, maar ook beslissingen over leven (en dood). Denk hierbij bijvoorbeeld aan euthanasiezaken, waarbij iemand die niet helder is niet in staat wordt geacht om zelf te besluiten dood te willen.

Iemand die wilsonbekwaam is, is over het algemeen ook handelingsonbekwaam, maar niet andersom. Hierbij komt ook ethiek om de hoek kijken: iemand die niet in staat is de gevolgen van financiële beslissingen te overzien (handelingsonbekwaam) kan wel goed weten wat hij wil in het leven, waaronder het hebben van een relatie, of meer in het bijzonder seks. Seks hebben met iemand die handelingsonbekwaam is verklaard, en die zelf instemt met seks, is niet problematisch. Seks met iemand die wilsonbekwaam is verklaard, is dat wel: diegene wordt niet in staat geacht zelf te kúnnen instemmen met seks, waardoor dat altijd zal worden gezien als misbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

handelingsbekwaam
bijv nw
· (jur.) bevoegd om rechtshandelingen te verrichten

(Bij handelingsonbekwaam is het natuurlijk niet bevoegd)

wilsonbekwaam
bijv nw
· niet meer in staat tot zelfstandige wilsbeschikking

Het is dus niet hetzelfde. Handelingsonbekwaam geldt op juridisch vlak, wilsonbekwaam gaat over je eigen wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die handelingsonbekwaam is staat onder bewind, of curatele. Dit na bijvoorbeeld een faillissement...

Iemand die wilsonbekwaam is staat doorgaans onder een zogenoemd meerderjarige beschermings bewind. Door bijvoorbeeld één geestelijke beperking...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... De meest gerespecteerde wetenschapper van dit moment, Dr Hawking, is nagenoeg handelingsonbekwaam, hij is volledig verlamd, hij kan alleen één oog nog goed bewegen. Daarmee communiceert hij de meest moeilijke en nieuwe theorieën van de natuurkundige wetenschap op dit moment...
Wilsonbekwaam is iemand die niet meer kan aangeven wat hij wil, dat kan zijn iemand die in coma ligt, of iemand die zo ver gehandicapt is dat hij niets aan de wereld kan aangeven of iemand die terminaal ziek is en ook de mogelijkheden tot communiceren verloren heeft...

Toch een groot verschil dus...