hoeveel dieren (koeien/varkens/schapen en dergelijke) eten wij als nederlanders per dag?

is het ergens terug te vinden?
ik wil me namelijk beter beeld vormen over hoeveel dieren er dood moeten om alleen nederland te voeden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De consumptie in Nederland ligt op 87 kilo vlees per persoon per jaar. Daarvan is:
42 kg varkensvlees
23 kg kippenvlees
21 kg rundvlees
1 a 2 kg overig diersoorten.

Een geslacht rund heeft een gewicht van 450 kg, waarvan de helft uit beenderen bestaat. Dus 21 / (450/2)=0,09 rund per persoon per jaar.

Varken: 89 kg, helft beenderen. Geeft 42/(89/2)= 1 varken

Kip: 2,5 kg, helft beenderen. Geeft 23/(2,5/2)= 18,5 kippen

Het vlees dat de Nederlander eet komt uit zeer veel verschillende landen. O.a. uit Ierland, Brazilië, Botswana, Thailand, China, andere EU-landen en uiteraard uit Nederland zelf.

Nederlandse karkassen en vleesdelen worden op hun beurt weer geexporteerd naar andere landen.

Noot: De gewichten van de dieren zijn Nederlandse waarden. In andere landen worden dieren soms lichter of juist zwaarder geslacht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat is per persoon.

In Nederland wonen 16,5 miljoen mensen. In totaal eten we dus:
16,5 miljoen varkens,
305 miljoen kippen en
1,5 miljoen runderen.

Toegevoegd na 23 uur:
Vis was ik inderdaad vergeten. Er wordt 59.000.000 kg aan vis, schaal- en schelpdieren gegeten (oa ook de mosselen).

Probleem is dat een garnaal slechts een paar gram weegt, een tonijn enige tientallen kilo's. Hierdoor is het lastiger om te bepalen hoeveel vissen er gevangen.

Per persoon per jaar ligt de consumptie op 3,5 kg.