-schuldgevoelens of een gevoel van waardeloosheid
-slaapstoornissen
-weinig energie en/of vermoeidheid
-verminderde of juist grotere eetlust of duidelijke gewichtsverandering
-aanhoudende lichamelijke onrust of juist traagheid
-besluiteloosheid en concentratieproblemen
-terugkerende gedachten over zelfdoding of de dood in het algemeen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste kenmerken van een depressie zijn:

een sombere, neerslachtige stemming met een gevoel van leegheid
het verlies van interesse in dingen en van plezier in het leven: niet meer blij kunnen zijn

Als er sprake is van een depressie, zijn er vaak ook meerdere van van de volgende klachten/symptomen aanwezig. Deze klachten geven dan ook een verstoring van het dagelijks functioneren:

schuldgevoelens of een gevoel van waardeloosheid
slaapstoornissen
weinig energie en/of vermoeidheid
verminderde of juist grotere eetlust of duidelijke gewichtsverandering
aanhoudende lichamelijke onrust of juist traagheid
besluiteloosheid en concentratieproblemen
terugkerende gedachten over zelfdoding of de dood in het algemeen

Toegevoegd na 2 minuten:
er zijn ook een soort van checklisten:

http://www.bachbloesemadvies.nl/faq-depressie-een-checklist.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dat heb ik ook in mijn antwoord xd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, je was blijkbaar net iets sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach ja, maakt toch niets uit :D +sje voor dit antwoord :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mis de termijn in bovenstaande reacties. Een depressie is geen neerslachtigheid die binnen een paar dagen over is maar neerslachtigheid die langer duurt langer dan een aantal weken. Vooral het gevoel dat het nooit meer goed komt is een kenmerk van een flinke depressie. Als daar sprake van is dan zou ik professionele hulp zoeken. Vaak helpt die professionele hulp maar omdat depressieve patiënten daar bij voorbaat al verre van overtuigd zijn kost het vaak veel overredingskracht van de naaste omgeving om het toch eens te gaan proberen. Maar doe dat alsjeblieft wel om gemiste kansen te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kenmerken van depressie

De belangsrijkste kenmerken van depressiviteit zijn een neerslachtige stemming en verlies van interesse en plezier in het leven.

Volgens de DSM-IV - een diagnoseinstrument in gebruik bij therapeuten - ben je depressief wanneer je voldoet aan de volgende criteria:

1. Gedurende twee weken vertoon je minstens vijf van de negen volgende symptomen: (a) depressieve stemming gedurende het grootste deel van de dag, (b) elke dag duidelijk weinig interesse of plezier in wat je doet, (c) een duidelijke gewichtstoe- of afname zonder aanwijsbare oorzaak, (d) moeite met in- of doorslapen of juist overmatige slaperigheid, (e) remming in de bewegingen, (f) dagelijkse moeheid of verlies van energie, (g) buitensporige gevoelens van waardeloosheid en/of schuld, (h) besluiteloosheid, bovenmatige concentratieproblemen en/of niet kunnen nadenken, (i) bovenmatige gedachten aan dood en/of zelfdoding.

2. Deze symptomen veroorzaken lijden en zijn van invloed op hoe je privé en in werk functioneert.

3. Deze symptomen zijn niet het gevolg van het slikken van medicijnen of een ziekte.

4. De symptomen zijn niet een deel van een rouwproces wegens het overlijden van geliefde personen.