Het zebrapad is een Engelse uitvinding. In de jaren veertig werd daar geëxperimenteerd met voetgangeroversteekplaatsen. De zebra’s die toen aangelegd werden, waren geel-blauw gestreept. Later werd de zwart-witte kleur afgesproken, maar er is ook gedacht om ze rood-wit te maken.

In 1949 werden op duizend plaatsen in Engeland deze zebra’s aangebracht. Ze waren een aanvulling op de al bestaande oranje knipperbollen die in Engeland al sinds 1934 bestonden. Ook in Nederland werden deze knipperlichten op een zwart-wit gestreepte paal gebruikt.
De naam van de paal was in Engeland Belischa Beacon. Genoemd naar de minister van transport: Leslie Hore Belisha.

In Nederland is men ook in 1949 met zebra’s begonnen. Waar de eerste zebra’s lagen is niet meer bekend volgens Veilig Verkeer Nederland.

Hoe men moest handelen bij een zebrapad werd pas in 1957 ingevoerd. Er kwam een wettelijke regeling ter bescherming van overstekende voetgangers. Automobilisten moeten voetgangers en gehandicaptenvoertuigen voorrang geven als ze op een zebra oversteken of op het punt staan dat te doen.

Het zebrapad was nodig omdat het aantal auto’s na de Tweede Wereldoorlog snel toenam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naam: Anke Padmos
Leeftijd: 55
Uitvinding: Zebrapad met knipperverlichting (Alert Zebra)
Geïnvesteerd: circa 50.000 euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorspronkelijke zebrapaden bestonden al in de Romeinse tijd.
Bij hedendaagse volg ik voorgaande beantwoorder

Toegevoegd na 3 minuten:
In Vlaanderen (en wellicht ook in Nederland) moesten we se straat oversteken tussen koperachtige spijkers.
Bestaat misschien nog wel ergens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn dan toch oversteekplaatsen en geen zebrapaden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mja.... inderdaad geen strepen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rubberbanden? Geen probleem...had zo ongeveer hetzelfde effect als verkeersdrempels.
Die koppen van de spijkers waren rond en tamelijk plat (ongeveer 30 cm doorsnede)