Assertiviteit is egoisme als een in eerste instantie assertieve reactie niet open staat voor discussie. Als hout snijdende argumenten niet leiden tot een redelijk compromis is de assertieve persoon egoistisch bezig. Dit is nogal vaag, vandaar een voorbeeld.

Assertiviteit is egoisme als een in eerste instantie assertieve reactie op een vraag zoals ´Nee, geen zin in´ op ´geef jij de konijnen even eten´ niet open staat voor discussie.
Als argumenten zoals ´maar ik ben allergisch voor die beesten en je broer en zus zijn alle twee niet thuis, bovendien zijn het jullie konijnen´ niet leidt tot een redelijk compromis zoals ´Ok, dan doe ik het vandaag, maar morgen moet ... het weer doen´.

Goh waar komt zo´n voorbeeld toch vandaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wanneer iemand zich zo assertief gedraagt dat alles om de persoon zelf lijkt te draaien en geen rekening wordt gehouden met anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
assertiviteit is voor jezelf op komen, egoisme is geen rekening houden met een ander. Het antwoord is dus nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Bijvoorbeeld als iemand steeds als je iets wilt vertellen, er keihard overheen begint met iets anders.

voorbeeld:
persoon a: "We zijn gisteren naar de efteling gewee...
persoon b: "HEEFT IEMAND die sinterklaasfilm van Dick maas al gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee mogelijkheden,assertief of agressief.
Assertiviteit heeft nooit met egoïsme te maken.
Je komt gewoon op voor jezelf op een goede manier.

Maar agressief gaat gepaard met egoïsme dan eis je iets
of zet je iemand onder de druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan helaas nog geen duim geven, maar dit vind ik HET antwoord!!!
Iemand die zichzelf op komt , zal sommigen wel een beetje kunnen afschrikken . Veel karakters hebben een natuurlijke ‘mondigheid’...en hebben grotere kans hun wil er door te krijgen.
Egoïsme en mondigheid durven wel eens samen gaan ... omdat de mondige de neiging heeft het laken naar zich toe te kunnen trekken. Wanneer die twee samenkomen heb je al vlug arrogante toestanden. Eigenlijk is dat een beetje de koopmansgeest, waarbij 'eigen belang' primeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Assertiviteit en egoisme zijn 2 verschillende dingen.
Een mens kan dus ook egoistisch zijn zonder assertief te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als assertiviteit ingezet wordt ten kosten van een ander en alleen ten bate van je zelf zou je van egoïsme kunnen spreken, maar als iemand van zichzelf niet erg assertief is gebeurt dit wellicht zonder de bedoeling egoïstisch te zijn. Vooral mensen die niet gewend zijn assertief te zijn reageren vaak heftiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Assertiviteit is voor mensen bij wie de natuurlijke aanleg zich mondeling tegen anderen te verweren, ontbreekt.

Men denkt dat die personen wat beter van zich kunnen afbijten door hen zekere standaards uitdrukkingen en zinsneden aan te leren.

Op zich is dat niet verkeerd..ware het niet dat veel mensen daarbij 'doorschieten' en veranderen van verlegen, aarzelende en teruggetrokken mensen in een agressief soort mensen.

Het begrip egoïsme houdt in dat men als mens erg op zichzelf en het eigenbelang gericht is.

Feitelijk heeft dit niets uit te staan met assertiviteit, maar een combinatie van deze twee eigenschappen creëert een uiterst onaangenaam mens.

Het antwoord op je vraag dus: 'Wanneer wordt assertiviteit egoïsme' is dus: Nooit..

Groet,

Ton