Hoe zeg ik tegen een kind van vijf en zeven,dat ze niet aan ons tv toestel mogen trekken?

Krijg bezoek van een nichtje maar haar kinderen. Ze mogen alles doen van haar en ze reageert niet als ze overal aan zitten.
Hoe maak ik het hem duiddelijk op een goede manier wat ze niet mogen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb zelf mijn kinderen (7 en 10 jaar) altijd geleerd dat zij ook naar ooms, tantes, opa en oma moeten luisteren. Ik ben dan ook helemaal niet "verbolgen" als zij hen iets zouden verbieden in hun huis. We zitten qua opvoeding dan ook wel aardig op een lijn.

Wat nu te doen met je kids van je nichtje? Het is jouw huis, daar gelden jouw regels. Daar kunnen kinderen over het algemeen heel goed mee omgaan. Je zou kunnen zeggen als zij aan de TV zitten (en dat vindt ik eigenlijk gedrag van peuters en niet van kinderen van 5 en 7, maar goed): "ik wil niet dat jullie aan mijn televisie zitten. Kijk, hier is speelgoed om mee te spelen"(en bied ze vervolgens wat anders aan). Zorg ervoor dat ze je goed kunnen horen en ga eventueel op je hurken zitten en kijk hen aan. Zeg het met een beetje lage ("strenge") stem. Niet lachen, niet luchtig, je moet serieus overkomen.

Hiermee geef je duidelijk aan (ook aan je nicht) dat dit jouw huis en jouw spullen zijn. Zorg er wel voor dat je iets te spelen hebt in huis of laat je nicht zelf wat meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik twijfelde over Febleys of Friezin,maar koos tenslotte voor Friezin omdat dit antwoord een assertief antwoord was zonder manipulatie.

Andere antwoorden (13)

zeggen tegen je nicht dat ze haar kinderen moet duidelijk maken dat ze niet aan het tv toestel mogen trekken dat dat heel gevaarlijk is.
als dat niet werkt zeg je maar dat de sint in belgie is en ze braaf moeten zijn. de sint ziet alles & anders krijgen ze geen cadeau's. ze zullen snel ophouden :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel eenvoudig door het gewoon te zeggen. "Ik wil niet dat je aan de televisie trekt". Helpt dat niet spreek dan je nichtje er op aan dat je het prima vindt dat zij het bij haar thuis wel mogen doen maar dat jij het liever niet hebt en of zij hen wil corrigeren.

Het is JOUW huis en daar ben JIJ de baas en niet degene die op bezoek komen!

Overigens heb je ook mensen die denken dat als ze ergens op bezoek zijn dat hun kinderen ineens neit meer hun verantwoordelijkheid zijn maar dat van diegene bij wie ze op bezoek zijn. In dat geval gewoon zelf corrigeren. Zitten ze aan de telefoon, pak hun handjes beet (zacht natuurlijk) en zeg luid en duidelijk 'NEE".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
sorry, maar zo behandel je een peuter, maar geen kinderen van 5 en 7
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige kinderen die geen duidelijke grenzen opgelegd krijgen door hun ouders moet je soms behandelen alsof het nog peuters zijn, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies rowinda!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, het is inderdaad kinderachtig maar het maakt veel meer indruk dan 'n keertje boos kijken, zeker als de kinderen al niet te goed zijn in luisteren.
eerlijk zeggen dat je niet wilt hebben dat ze aan jouw tv komen, doen ze het toch?
je nicht roepen en zeggen..."sorry, vind het erg vervelend om te moeten zeggen, maar dit gedrag heb ik liever niet.
heeft me genoeg geld gekost, wil je even tegen je kinderen zeggen dat het niet mag?!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon duidelijk zijn tegen de kinderen: dit mag wel, dit mag niet.
Kinderen weten heel snel dat dingen die bij de ene mogen, bij een ander niet kunnen, en vinden dat eigenlijk heel normaal.
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat je gerust op een duidelijke manier kunt uitleggen dat er bij jou bepaalde regels gelden waar ze zich aan te houden hebben, o.a. de tv met rust laten en waar ze verder ongevraagd met hun handen aan willen zitten. Als ze iets willen, kunnen ze het gewoon vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst je nichtje erop aanspreken en zorgen dat zijzelf haar kinderen ter verantwoording roept. Anders volgende keer niet meer als bezoek toelaten. Maar ben vooral duidelijk. Ook tegen je nichtje, de moeder van dat grut!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je ,Ja ik had mijn zus uitgenodigd haar dochter woont bij haar ,is gescheiden met twee kinderen,ik kan moeilijk zeggen dat zij niet welkom zijn. Duidelijke afspraken maken,vind ik ook!
Duidelijk en eerlijk zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen eerst "vragen".

*naam kind* van de tv afblijven, anders gaat hij straks kapot. op vriendelijke toon. Het liefst iets aangeven wat ze wel mogen gaan doen. Anders blijft "tv" toch als laatste in hun hoofd zitten.

is kind daar niet vatbaar voor:
*naam kind* ik had net uitgelegd waarom je niet aan de tv mag zitten, ik vind dit fout gedrag. Als je niet naar me luistert ga je maar 5/7 minuten in de hoek staan (op de trap zitten/ in de gang staan zoiets)
op strengere toon.

als ouder er wat van zegt dat jij je met haar kinderen bemoeit, de kinderen zijn in jouw huis en ouder doet het niet. Dan mag je gerust zeggen:
Dat vind ik prima, als jij er dan zelf wat van wilt zeggen.

Doet ouder dat niet en gedragen kinderen zich dan nog steeds niet... gewoon die 5/7 minuten in de hoek zetten
13 jaar geleden
Leg de kindertjes de consequenties uit als ze aan de TV zitten te trekken (die dan naar beneden zou kunnen vallen).
Zeg ze dan dat het gevaarlijk is, en dat ze in het ziekenhuis kunnen belanden als de TV op hun zou gaan vallen, en dat dat niet zo fijn is, en erg pijnlijk kan zijn.

Je kan wel FOEI, UH UH blijven zeggen, maar kinderen negeren dat op een gegeven moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben altijd heel duidelijk geweest bij kindjes die bij ons op bezoek kwamen, wat ze wel en niet mogen doen. Destijds had ik zelf nog geen kind en heb ik bedacht wat zou ik wel en niet toestaan als ik zelf ooit kinderen heb en dezelfde regels toegepast bij visite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk maken 'Waarom jij' er wel een punt van maakt als ze hetzelfde doen als bij hun mama.
In de eerste plaats heel duidelijk communiceren met jouw nichtje en daarna met de kinderen erbij.
Tenzij het nichtje jou niet begrijpt en jou de rug toekeert.

Luistert jouw nichtje wel en aanvaard ze jouw argumenten doch het werkt niet dan is er nog steeds de drastische maatregel om hen niet meer bij jou op bezoek te vragen.
Je kan dan voorstellen om elkaar bij haar thuis te ontmoeten tot de kinderen wel in staat zijn om 'anders' om te gaan met anderen hun spullen.

Vraag je af en toe eens af WAAR de Verborgen Camera hangt.
Dat helpt jouw interne systeem alvast om jou gevoelsmatig in jouw comfortzone te houden.

We hebben allemaal onze assertiviteits-lessen te leren.
We hebben allemaal te leren hoe we op een aanvaardbare manier toch onze grenzen durven te stellen.

Geniet van deze uitdaging.
Geniet van jezelf en deze hilarische toestanden want je bent Hot News op TV Komsos ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zal hier maar mee zitten, maar troost je, je bent niet de enige...
Lastige is dat je vast die nicht niet wilt "opvoeden" terwijl ze bij je op bezoek is.

Ik zou het de kinderen verbieden als het gebeurt en direct daarna tegen de moeder zeggen: wil je er aub op letten dat ze het niet meer doen anders durf ik zelf gewoon de kamer niet meer uit en zit jij de hele middag op een droogje hoor......

Dus een beetje als grap

En als dat niks helpt, sorry hoor, gewoon pissig worden, het is jouw huis
13 jaar geleden
"Lieve x en y, het tv-toestel is niet om aan te trekken!" Heel simpel gewoon zéggen. Niet in bedekte termen, het hoeft ook niet súpervriendelijk, je mag aannemen dat normaal opgevoede kinderen van die leeftijden niet aan tv's trekken. En doen ze het wél, dan mag je de ouder(s) erop aanspreken. Wordt ze boos? Zegt genoeg over je nicht. Kinderen moeten worden opgevoed, niet in alles vrijgelaten.