Ik heb zelf mijn kinderen (7 en 10 jaar) altijd geleerd dat zij ook naar ooms, tantes, opa en oma moeten luisteren. Ik ben dan ook helemaal niet "verbolgen" als zij hen iets zouden verbieden in hun huis. We zitten qua opvoeding dan ook wel aardig op een lijn.
Wat nu te doen met je kids van je nichtje? Het is jouw huis, daar gelden jouw regels. Daar kunnen kinderen over het algemeen heel goed mee omgaan. Je zou kunnen zeggen als zij aan de TV zitten (en dat vindt ik eigenlijk gedrag van peuters en niet van kinderen van 5 en 7, maar goed): "ik wil niet dat jullie aan mijn televisie zitten. Kijk, hier is speelgoed om mee te spelen"(en bied ze vervolgens wat anders aan). Zorg ervoor dat ze je goed kunnen horen en ga eventueel op je hurken zitten en kijk hen aan. Zeg het met een beetje lage ("strenge") stem. Niet lachen, niet luchtig, je moet serieus overkomen.
Hiermee geef je duidelijk aan (ook aan je nicht) dat dit jouw huis en jouw spullen zijn. Zorg er wel voor dat je iets te spelen hebt in huis of laat je nicht zelf wat meenemen.