Als je geld overmaakt naar een rekening bij een andere bank, waar is het geld dan als het is afgeschreven, maar nog niet bijgeschreven?

Via internet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed op een tussenrekening van de bank waarvan de klant geld overmaakt. Maar goeie vraag. Ben benieuwd naar het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, maar het goeie antwoord staat er ook al, dus van mij alleen een plusje voor de vraag.

Het beste antwoord

Het geld staat bij de bank. De bank kan er zo zelf rente van trekken.

Dus wat doet jouw bank als jij een opdracht geeft: ze halen het geld zo snel mogelijk bij jou weg. Het geld staat dan op een interne rekening van de bank. Met tienduizenden klanten die allemaal 100 euro overmaken, heb je dus continu een miljoen op die tussenrekening staan. Da's zomaar gratis een leuke rente per jaar, waar je niets voor hoeft te doen.

Zo laat mogelijk wordt het geld dan overgeboekt naar de bank waar het naartoe moet.

Die bank zal hetzelfde trucje uithalen: zij laten het geld zo lang mogelijk op net zo'n interne rekening staan, om er rente van te kunnen plukken. Pas als het echt de hoogste tijd is, wordt het geld van die interne rekening overgeheveld naar de rekening van de ontvanger.

Tegenwoordig zijn er wettelijke regels (op Europees niveau) die dit gedrag beperken. Geld is nu dus sneller overgeboekt dan vroeger.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toen klanten hierover gingen klagen, hebben de banken een andere truc bedacht: die van de valutadatum.

Jij maakt NU geld over, dat geld wordt NU afgeschreven van je rekening, en komt vrijwel meteen (zeg maar: NU) op de rekening van de ontvanger. Alles lijkt dik in orde.

Maar: jouw geld wordt administratief GISTEREN al afgeschreven. En bij de ontvanger wordt het MORGEN pas bijgeschreven.

De ontvanger ziet het bedrag NU al, maar administratief gezien is het er pas MORGEN. Geeft hij het geld toch NU al uit, dan staat hij, administratief gezien, negatief, en zal hij een debetrente moeten betalen.

In bankenjargon wordt de datum NU de boekdatum genoemd, en de datum GISTEREN (voor jou) dan wel MORGEN (voor de ontvanger) de valutadatum.

Kijk maar eens goed op je afschriften of ze die truc bij jou ook toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt als een bus ; dat is de reden dat banken ons relatief niet eens zo heel erg veel geld kosten ; ze verdienen heel dik aan onze overschrijvingen.

Andere antwoorden (6)

het bedrag is er altijd aleen op papier, tenzij je het afhaalt. zo`n overschrijving gebeurd dus aleen als administratieve handeling (ze gaan echt het geld niet met de post naar de andere bank sturen) dus er kan een korte priode zijn in de verwerking dat het bij jou bank is afgeschreven, en bij (bijv postbank duurt iets langer) nog in behandeling is. (dus jou bank heeft wel al zijn verplichting gedaan, terwijl die andere bank nog niet klaar is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het 'geld' zit dan in het transactie circuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is het heel gemakkelijk...

Wanneer jij met internetbankieren geld over maakt naar een andere rekening dan is het geld direct op de andere rekening. Het is alleen zo dat de bank eens in de zoveel uren een update door voert om de administratieve transacties af te ronden. Pas op dat moment kan de ander beschikken over het bedrag dat je hebt overgemaakt...

Bij de ene bank duurt dit alles bij elkaar nog geen 5 minuten. Bij de andere bank gaat er 1, of 2 dagen overheen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geld staat dan bij de bank, dat is een manier van geld "verdienen" van de banken. Op die manier trekt de bank rente op het bedrag dat wordt overgeschreven en ontvang jij zelf geen rente. Bij 1 rekening maakt het natuurlijk niet zo heel erg veel uit, maar als er voor miljoenen aan transacties staat, loopt dit bedrag aardig snel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geld is er altijd.Alleen het is een virtueel tegoed.Ongeveer het zelfde als een contrakt voor groene stroom.Jouw huis zit niet apart aan gesloten op een windmolen.Het is het wel maar het is slechts een contraktuele aanspraak op windstroom die overal verspreid zit op het net.Zo is het ook met geld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij gaat het alsvolgt:Van jou rekening is het afgeschreven maar de bank houd het vast totdat het administratief verwerkt is,de tijd dat het dus van niemand is vangt de bank er ergens anders rente over of doen ze er beleggingen mee,zo verdienen ze miljoenen aan ons geld.
Hoewel ik nog nooit een bank heb horen toegeven dat dat zo is!