Wat is een guerrilla strijd? en is de vietcong een naam voor guerillastrijders van de Vietminh? of is het iets aparts?

Ik wil weten wat een guerrilla is en het is mij niet duidelijk of de Vietcong nou was opgericht in 1960 of dat het de guerilla strijders waren van de Vietminh. Wanneer is de Vietcong voor het eerst in beeld gekomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (2)

de Vietminh is de politieke (communistische) beweging in Noord-Vietnam, de Vietcong het verzetsleger dat de guerrilla tegen Zuid-Vietnam en de VS-troepen voerde.

Guerrilla is een term in de krijgswetenschap. Het betreft een conflict waarbij een kleine groep strijders die, onder andere bestaat uit gewapende burgers, militaire tactieken gebruikt zoals hinderlaag, sabotage, razzia, het verrassingselement en grote mobiliteit. Dit heeft als doel om het een minder mobiel traditioneel leger lastig te maken, of om een kwetsbaar doel aan te vallen en vrijwel direct daarna terug te trekken. De term guerrilla wordt ook wel gebezigd om de organisatie aan te duiden die de guerrilla-oorlog voert.

De Vietcong is begonnen met infiltraties vanaf het einde van 1959 door de Vietminh.
fremar
11 jaar geleden
guerilla is de strijd, gestreden door een kleine groep mensen (burgers) die gewapend met vaak zelfs moderne wapens, tegen het gezag, de gevestigde orde vecht.
dat kan tegen dictatuur of kolonisatie zijn
tanja nijmeijer met de farc in colombia, of che guevarra in cuba met fidel castro of de vietcong.

Vietcong (uit de bron: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=200898)
De Vietcong, of Noord-Vietnamese strijdkrachten hanteerden een drie stappen plan om de Amerikaanse en Zuid-Vietnamese troepen te verslaan. Allereerst waren zij er op gericht om een groot netwerk van strijdkrachten op te bouwen, niet alleen zichtbare troepen maar ook veel sympathisanten onder de bevolking. Hiervoor gebruikten zij veel propaganda uitingen waarmee de kracht van het communisme werd opgehemeld en de Amerikanen als imperialisten werden afgeschetst.

"Nu had men daarmee wel de mankracht, ....."

In de derde en laatste fase zou het volledige netwerk onder de bevolking zich dan samen met het Noord-Vietnamese leger in een korte tijd massaal tegen de Amerikaanse en Zuid-Vietnamese troepen keren, en deze dan in één keer wegvagen. Dit was mogelijk omdat deze legers al sterk verzwakt waren door de guerilla-aanvallen. Het was deze samenwerking tussen enerzijds guerrilla-troepen en anderzijds een conventioneel leger dat zo kenmerkend is aan de tactiek van de Vietcong.

uit de bron: (http://nl.wikipedia.org/wiki/Guerrilla)
Guerrilla is een term in de krijgswetenschap. Het betreft een conflict waarbij een kleine groep strijders die, onder andere bestaat uit gewapende burgers, militaire tactieken gebruikt zoals hinderlaag, sabotage, razzia, het verrassingselement en grote mobiliteit. Dit heeft als doel om het een minder mobiel traditioneel leger lastig te maken, of om een kwetsbaar doel aan te vallen en vrijwel direct daarna terug te trekken. De term guerrilla wordt ook wel gebezigd om de organisatie aan te duiden die de guerrilla-oorlog voert.

Belangrijke bijdragen aan de literatuur over de guerrilla zijn geleverd door de ervaringsdeskundigen Mao Zedong en Che Guevara. Guerrilla is een van de oudste vormen van asymmetrische oorlogsvoering.

Toegevoegd na 5 minuten:
De Vietcong is begonnen met infiltraties vanaf het einde van 1959 door de Vietminh. Dit gebeurde door naar Noord-Vietnam gevluchte Vietminh-strijders uit Zuid-Vietnam in speciale eenheden op te nemen en in Zuid-Vietnam te laten infiltreren. Zij verenigden de daar vechtende guerrillagroepen tegen de regering van Ngo Dinh Diem en vormden de Vietcong