Wat wordt er in het algemeen verstaan onder laag opgeleiden? Wanneer behoor je tot de groep laagopgeleiden waar iedereen het altijd over heeft?

Iemand die geen school heeft afgemaakt, maar wel zijn eigen bedrijf begonnen is, met succes, of iemand met heel veel kennis, maar geen opleiding een autodidact die door zelfstudie opgeklommen is tot een hoge functie.
Iemand met een talent, een voetballer of zanger, die jong geld is gaan verdienen zonder opleiding?

Kortom is iemand met geld en een goeie baan, zonder opleiding ook laagopgeleid in de volksmond? Of geld voor deze groep een andere term.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Een precieze grens is niet te trekken, maar in het algemeen bedoelt men met het begrip 'laag opgeleiden' het 'ongeschoolde' deel van de bevolking.

Naar de letter komt het er dus op neer dat de laag opgeleide na de basisschool geen verdere opleidingen/studies heeft gevolgd.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De term "laag-of lager opgeleiden" slaat puur op de genoten opleiding. Een miljonair zonder (interne) opleiding is dus een laag opgeleide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laagopgeleiden zijn mensen die alleen basisonderwijs hebben of minder. Dus hooguit lagerschool of vmbo. Het heeft niets te maken met hoe succes vol iemand is of hoeveel geld iemand verdient want dat kan ook voor een laagopgeleiden gelden.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
lagerschool? Leer je daar Duits kamperen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar leer je Engels bier drinken
ronron1212
12 jaar geleden
Lager opgeleiden met veel succes maar is en blijft lager opgeleid
De term "laagopgeleid" betekent "laaggeschoold" en zegt enkel iets over het onderwijs wat iemand genoten heeft. Het zegt niets over bv het succes in het leven.

"laagopgeleiden
Uitleg: mensen die niet meer dan basisonderwijs, of basisonderwijs en voortgezet onderwijs hebben gevolgd"

Gevonden op http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/laagopgeleide

Dus de krantenjongen die uiteindelijk een groot mediamagnaat wordt, kan laagopgeleid zijn, maar ook zeer succesvol.

En ook andersom: er zijn ook mensen met een goede opleiding die er niets van bakken

l
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hij volgde opleidingen tot timmerman en tot technisch tekenaar..." (http://nl.wikipedia.org/wiki/Joop_van_den_Ende)
Er zijn drie categorieën: laag opgeleiden, middelbaar opgeleiden en hoog opgeleiden.
Eigenlijk spreekt het al voor zich, laag opgeleiden zijn zij die niet verder geleerd hebben dan lager beroepsonderwijs. Middelbaar opgeleiden zijn zij die het het onderwijs op middelbaar beroepsniveau hebben afgemaakt, en hoog opgeleiden zijn zij die het hoger onderwijs of de universiteit hebben afgemaakt (dus met een master- of bachelortitel).
12 jaar geleden
Een laagopgeleide is zoals de naam het al zegt laag opgeleid. Dit kan zijn een vmbo/lbo opleiding of zelf helemaal geen opleiding. Echter in de volksmond heeft de term laagopgeleide ook weleens een meer stigmatiserende bedoeling naar iemand geestelijke vermogens. Mja dat zijn de de 'volksmonders' (mbo'ers)Hokjesdenken zit nu een maal in de mens zegt deze HBO'er.