Wat wordt gedaan om te bepalen of een vluchteling zich in Nederland mag vestigen?

Er gaan hoogstwaarschijnlijk veel stappen aan vooraf voordat besloten wordt dat een vluchteling zich in Nederland mag vestigen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Er wordt gekeken naar de achtergrond van de vluchteling. Wat is de reden dat hij naar ons land is gekomen? Klopt zijn verhaal. Is hij de persoon die hij zegt te zijn.

Veel vluchtelingen hebben geen papieren meer als ze zich aanmelden in een asielzoekerscentrum. Dit maakt het onderzoek naar de persoon erg lastig.

Niet iedereen kan een Nederlands paspoort krijgen. Dat zou leiden tot choas. Daarom zijn er criteria opgesteld voor het krijgen van een verblijfsvergunning of paspoort.

Onderzoek naar de persoon kan bijv gedaan worden doordat de systemen in het Schengengebied gekoppeld zijn. o kan er informatie uitgewisseld worden met de verschillende Schengen landen. Er kan uitgezocht worden of een persoon al eerder asiel heeft aangevraagd en wat toen zijn verhaal was. Wanneer is hij in Europa gekomen. Is hij al eens geweigerd.

Ook kan er contact gezocht worden met het land van herkomst. Soms is dat te gevoelig, bijv in geval van politieke vluchtelingen, en wordt dan dus niet gedaan. Wel kunnen verhalen over de achtergrond gecheckt worden, zonder dat daarbij de naam van de vluchteling bekend gemaakt hoeft te worden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou ik mogen vragen waar je dit op baseert?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
beroepsmatige ervaring
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het geleerd op school, dus dat klinkt ook redelijk geloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
AlphaLimaSierra verwijst naar het SIS-systeem: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schengen-informatiesysteem
Hoi,

Ik heb maatschappijleer op school en gisteren ging het hier toevallig over.
Ik zal het letterlijk zeggen wat wij moeten kennen.
Gezinsvorming:
- Je moet een inburgeringscursus hebben gehaald (de mensen die hierheen willen)
- De persoon in Nederland moet het minimum inkomen verdienen
Je kan alleen in Nederland komen als deze 2 eisen voltooid zijn.

Politieke vluchtelingen: Dit staat in de Vreemdelingenwet van 2000:
- Geldige identiteitspapieren zijn nodig
- Aannemelijk maken dat je bij uitzetting gevaar loopt
- Aantonen dat je niet op humanitaire gronden kan worden teruggestuurd
Weer is het alleen mogelijk als je voldoet aan alle 3 de eisen.

Economische vluchtelingen:
- Deze mensen mogen niet meer naar Nederland

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Als je nog vragen hebt, kun je ze mij stellen.

Mvg,
Psykid96
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij Gezinsvorming ligt het o.a. aan of je geregistreerd samen woont (moet langer dan 2 jaar zijn) of getrouwd bent. Verder ligt het aan het land van herkomst van de buitenlandse partner (voor EU-burgers, dus bijvoorbeeld Nederlanders die in een ander EU-land zijn gaan wonen met hun buitenlandse partner die niet uit Nederland of dat andere EU-land wonen; voor mensen met de Turkse nationaliteit en nog wat andere groepen zijn er bijzondere voorwaarden). Je moet ook minstens 21 jaar zijn. Je moet aanzienlijk meer dan het minimumloon verdienen:
Verblijf bij echtgenoot/partner Wml-norm per maand Per maand exclusief vakantiegeld
Echtparen en ongehuwd samenwonenden €1604,45 €1485,60
Er zijn dus veel meer voorwaarden (zie ook mijn antwoord hier onder) waaraan iemand moet voldoen.
Zie: www.ind.nl en www.buitenlandsepartner.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan best gelijk hebben, maar dit heb ik op school geleerd.
Hoezo zou je veel meer dan het minimumloon moeten verdienen?
En waarom leer ik dan minstens het minimumloon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas heb ik gelijk. De inkomenseis van de IND voor gezinsvorming is 120% van het brutominimumloon om een gezin
(lees 2 partners met of zonder kinderen) van te kunnen onderhouden. Je ziet daarom ook vaak dat vrouwen (die verdienen vaak minder dan hun mannelijke collega's of werken parttime) in Nederland te weinig verdienen om hun buitenlandse partner naar Nederland te laten komen. Een methode om deze voorwaarden te ontwijken is de eerder door mij genoemde EU-route, waarbij je aan EU-wetgeving moet voldoen en niet aan de wetgeving van het land (is gebaseerd op richtlijn 2004/38/eg recht van vrij verkeer en verblijf van de burgers van de unie en hun familieleden. Ik ben ook wel benieuwd waarom je e.e.a. anders geleerd krijgt op school, maar het zit wat ingewikkelder in elkaar dan de meeste mensen denken.
Er wordt eerst gekeken naar de reden waarom iemand naar Nederland komt, of hij/zij op die grond mag blijven en of hij/zij eventueel terug kan naar het land van herkomst.
Daar hoort een uitgebreid antecedentenonderzoek bij (o.a. interview, vingerafdrukken, zijn er geldige identiteitspapieren, situatie in land van herkomst) en eventueel moet er aanvullende informatie worden overlegd (bijvoorbeeld botfoto's om leeftijd aan te tonen indien geclaimd wordt dat hij/zij minderjarig is, geldige identiteitspapieren opvragen als deze niet aanwezig zijn). Onderstaand de pagina's waarop de IND de procedure, voorwaarden e.d. beschrijft.