Hoe kan je het beste (over)leven van "maar" 20 euro per week?

Als je 20 euro leefgeld krijgt omdat je schuldhulpverlening hebt, en je bent alléén, en je daar alleen drinken en eten van kan kopen, hoe kan je daar het beste van leven, zodat je elke dag een redelijk gezonde maaltijd op tafel hebt en je elke dag iets te drinken hebt?

Wat moet je dan standaard in huis hebben, zonder dat je in de problemen raakt aan het eind van de week?

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je dan ook nog geld over zou houden, zou dat ook wel erg fijn zijn ;)

Toegevoegd na 2 uur:
het is maar voor één persoon die niet naar de voedselbank gaat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat niet om mij persoonlijk

Het beste antwoord

Door in ieder geval niet te roken - want dan wordt het HEEL erg lastig.

Ik weet niet voor hoeveel personen het is, maar ik heb de afgelopen acht maanden een vriendin zonder inkomen met twee bijna volwassen dochters 'rondgeholpen' van 35 euro per week inclusief een blik shag, dus 20 euro eten.

Dat hield in : heel veel zelfs aardappels koken en schillen, weinig of geen (goedkoop) vlees, heel goed plannen dat je wat je koopt ook op maakt, niet of nauwelijks snoepen, limonade en water drinken en koffie zetten of oploskoffie drinken.

Standaard :
Aardappelen, goedkope gedroogde pasta, rijst, bloem, boter, olie, zout en peper (en eventueel wat extra kruiden, in eerste instantie knoflookpoeder, paprikapoeder en kerrie), eieren, houdbare melk. Als het er af kan : jonge goedkope kaas.

Maak aan het begin van de week een goede planning waarin je precies per dag bepaalt wat je eet , wat je daar voor moet kopen en hoe je het helemaal op kunt maken. Hou twee dagen flexibel ivm aanbiedingen. Kijk in de winkel naar wat er in de aanbieding is, liefst ook nog afgeprijsd vanwege de datum, en completteer daar je planning mee.

Als je twee-drie keer in de week vlees eet, drie of vier keer verse groente en de rest blik, elke dag twee broodmaaltijden met grotendeels zoet beleg en als het lukt wat goedkoop fruit, kom je de week wel door. Maar: het is beslist geen vetpot, en het is ook niet makkelijk.

Geen kant&klaar, niet voorgesneden, geen tuttemerul. En altijd op zoek naar dingen die dik zijn afgeprijst (denk ook aan de markt) en vooral geen dingen die je niet opkrijgt en dus wegmoeten.

Als je altijd pasta (een zak macaroni kost 31 cent ofzo) en bouillonpoeder in huis hebt, heb je elke dag te eten. Maar dat hoeft eigenlijk vrijwel nooit, als je goed plant.

Toegevoegd na 2 minuten:
Geld óverhouden gaat van dat budget echt niet meer lukken. Mocht je een keer goedkoper uit zijn, besteed dat geld dan aan extra dingetjes voor je voorraadkast (ketchup, mayonaise, maggi, ketjap, kruidenmengsels, paneermeel etc.), zodat wat je eet lekkerder en gevarieerder wordt.

PB me anders even, dan kan ik kijken of ik wat weekplanningen aan kan passen en door kan sturen.

Oh, en....vergeet niet te 'bedelen' bij vrienden en familie ; veel mensen vinden het geen punt eens een paar pakjes mix , kruiden of voorraden uit kast of vriezer te plukken waar ze toch niet meer aan toe komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel duidelijk en goed antwoord dit.
Ik dacht ook nog aan standaard in huis olie, azijn en boter die kun je ook goedkoop kopen en is ook vaak ook nodig.
Als je van bonen, erwten en kapucijners houdt kun je daar ook in varieren.
Ik kan je ook aanraden bloem in huis te nemen waar je vervolgens bv pannekoeken mee kunt maken en je kunt het ook als bindmiddel gebruiken.
Als je melk nodig hebt, kun je ook van die goedkopere kopen bv lang houdbare in zo'n plastic fles.
En als je koffie met melk drinkt kun je die melk ook gebruiken of denk dan aan goedkope koffiemelkpoeder.
Wat je ook erbij kunt doen is regelmatig een soep maken met brood.
En zoals eerder geschreven, de voedselbank daar moet je echt heengaan, doen hoor!
Veel succes!

Andere antwoorden (7)

veel blikken groenten.. en tonijn uit blik van de aldi
bij lidl en aldi kan je als je goed kijkt best wel wat goedkoop eten kopen..
maar 20 euro, nou daar moet je toch echt mee toveren,,
je zou ook kunnen overwegen om misschien een partime baan te zoeken..
zodat je toch meer te besteden hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Met een parttime baan zijn de schulden wel eerder afgelost, maar daar wordt je wekelijkse te besteden bedrag niet hoger van, het komt gewoon bij de aflossing
Allereerst zou het handig zijn als je jezelf zou aanmelden bij de voedselbank. Dan heb je in iedergeval iets in huis. Ik weet niet wat er in die pakketten zit, maar het is altijd meer als niks.
Verder denk ik dat het heel moeilijk is van 20 euro, maar zeker niet onmogelijk! Je Moet er een handigheidje in krijgen. Niet meer naar Appie Hein, zo wel, dan de goedkoopste huismerken halen. Je zou pasta's kunnen maken voor meerdere dagen en desnoods invriezen.
Dan kan natuurlijk ook met aardappelen. Met een beetje creatieve geest moet het wel lukken. Je zou ook best een dag gebakken ei kunnen eten.
Het goedkoopst haal je boodschappen bij de Lidl en Aldi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Niet mer naar Appie Heijn' is NIET waar. Er gaan maar weinig merken onder Euroshopper, en ze hebben het grootste 'rood-witte' assortiment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik toch; zo wel de goedkoopste huismerken...(dus euroshopper)
meld je aan bij de voedselbank dan kun je ook iedere week een pakket halen
alle beetjes helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het een optie om als freeganist te gaan leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen kant en klare dingen kopen,
Door de knieen gaan in de supermarkt, daar liggen de aanbiedingen.
Bij acties als 3 halen -2 betalen, goed nadenken of je die 3 wel opmaakt. Je hebt niets aan 3 bakken aardbeien als je er maar 1 van opeet, en de rest dan bedorven is.
Houdbaar spul, zoals toiletpapier en wasmiddel kan wel in grotere voorraad

Toegevoegd na 6 minuten:
en ga eens op de site van Gratiz kijken.
Maar let wel op: geld dat teruggestort wordt op jouw rekening, gaat naar de schuldhulpverlening, op zich geen probleem maar als weekgeld heb je er niets aan. En ga daar ook geen 2de rekening voor openen want dan ben je echt zuur, als het uitkomt
anneliez
12 jaar geleden
-Bruinbrood van de Aldi 69 cent.
-De kaas is er ook veel goedkoper dan waar ook.
-Bij de C1000 en de Plus hebben ze ook heel goedkope vleeswaren.
-Aan het eind van de marktdag naar de groentenkraam gaan. Het laatste half uur prijzen ze groente en fruit af.
-Supermarkten prijzen ook vaak vlees af als het bijna de verkoopdatum heeft bereikt; let op de (meestal) oranje stickers.
-Koop geen voedsel van bekende merken maar neem het huismerk en de spullen die in de onderste schappen van de supermarkt liggen.
-Lees alle reclames en ga eropaf.
-Koop alleen toiletpapier en wasmiddel dat in de reclame is.
-Drink thee van een goedkoop merk inplaats van koffie.
-Doe magere spekreepjes van de Aldi door je eten inplaats van duur vlees te nemen.
-Inplaats van prijzige saus doe je een blikje tomatenpuree door je macaroni. Neem een onbekend merk. Dat kost je bij de Dirk 6 cent.
-Door veel gerechten kan je gebakken uien gooien. Lekker, voedzaam en goedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boterham met gehaktbal , groot pak Jumbo €6,- ; 6 stuks draaien en invriezen . + erbij 1 tomaat ,6 stuks €1,- AH.