Veiligheid is een enorm breed begrip en daarmee schijnveiligheid ook…

Vanuit de techniek gesproken bijvoorbeeld,
Om veiligheid te verhogen kan een deskundige bepaalde attracties in een park of machines in een fabriek nakijken. Om de mensen die ermee werken aan te geven dat hij die attracties en machines gecontroleerd heeft kan deze keurmeester er een keuringssticker opplakken. Hierbij gaan wij dus uit van een serieuze keurmeester die de keuringssticker plakt.
Helaas komt het heel vaak voor dat er - om wat voor een dubieuze reden dan ook - zo’n keuringssticker zomaar op betreffende attractie of machine geplakt wordt, terwijl er niet of nauwelijks geïnspecteerd wordt. Het stickertje zit er wel op, maar… Dus schijnveiligheid.

Een balkon kan van een hekje voorzien zijn. Als dit hekje stevig genoeg is dan biedt dit veiligheid. Als het een gammel hekje is, dan staat er wel een hekje, maar als je er tegen aan gaat leunen biedt dit dus absoluut geen veiligheid. Dus schijnveiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Henk, schijn-veiligheid in een breed spectrum.
je hebt gelijk: we moeten er zorgvuldig mee omgaan.+1
alle veiligheid is ook schijnveiligheid.
er kan altijd iets gebeuren waardoor het toch niet veilig bleek. veiligheid is een ook een persoonlijk beleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een beetje heb je wel gelijk, maar dan is het meer de vraag: hoe ver wil je gaan.
100% Risico's uitsluiten kan inderdaad niet. Wel je best doen het maximale te behalen. Met andere woorden: Als je niks doet aan veiligheid zal het zeker een puinhoop worden. Als je serieus met onveilige situaties bezig gaat houden valt er zeker weten heel veel te winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, er wel mee bezig blijven/zijn.
Je bent echt veilig, in het geval van een tsunami bijvoorbeeld, als je net op tijd voor de vloedgolf uit een berghelling hebt weten te bereiken. Bedenk wel, dat die veiligheid voor dat moment geldt, het is altijd een moment van veiligheid! Maar dat moment ben je dan wel echt veilig voor dat specifieke gevaar, 'meegesleurd en gedood worden door een vloedgolf van water'.......

Schijnveiligheid ontstaat met het idee dat men 'veiligheid kan afkopen'. Door bijvoorbeeld verzekeringen af te sluiten. Men kan zich suf verzekeren voor van alles en nog wat. En in heel veel gevallen kan het een praktische oplossing zijn, een uitkering van geld. Maar het onheil is al geschied, dat is niet te voorkomen met geld.

Men kan zijn huis verzekeren voor brandschade / brand bijvoorbeeld. Echter, het geld dat eventueel uitgekeerd gaat worden kan de doden niet terughalen, kan de emotionele schade niet vergoeden /veranderen... Dat wil zo goed als zeggen, het huis kan herbouwd worden, maar met wie.......?

Of, men kan zich veilig wanen door hoogstaande techniek. Zie de astronauten die meegingen in een voyager die vrij snel na opstijgen explodeerde.... Het bleek een vorm van schijnveiligheid!

Het echte gevoel van veiligheid verschijnt in momenten, heeft meer kans in een natuurlijke omgeving en zit in jezelf. Daar waar jij bent en kan communiceren met jezelf, daar ben je veilig.

Schijnveiligheid ontstaat bij diegenen die zich vasthouden aan de materie en hopen die (schijn)veiligheid te kunnen bestendigen door er nog meer materie (geld, techniek, etc.) bovenop te gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Loekido,
Verwar je hier schijnveiligheid niet met al dan niet "aanvaardbaar" risico?
Verzekeringen lijken bij veel mensen inderdaad een soort van schijnveiligheid op te wekken. Heel goed dat je hierop wijst. Echter, ben ik van mening dat dat toch een andere vraag betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi verwoord Loekido, zitten prachtmomenten in je betoging.