Is het in Nederland legaal om een stokstaartje als huisdier te houden?

Ik zag zojuist een filmpje van iemand uit Engeland die er blijkbaar 1 als huisdier heeft, en ik vroeg mij af hoe het zit met de Nederlandse wet.

Afgezien of het zielig is of niet, ik ben gewoon nieuwsgierig of het zou mogen en hoe je ze dan zou moeten verzorgen.

11 jaar geleden
in: Wetgeving
9.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit lees vrees ik van wel: https://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/6578
Waarschijnlijk kan de PVVD je uitsluitsel geven.
Ik zou ze een mailtje sturen met je vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk filmpje. Ik las dat in Afrika ze wel in huizen voorkomen. Zijn het dan ook huisdieren ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee of het mag, maar het zou wel zielig zijn! Als er een roedeldier is, is het wel een stokstaartje. Eén van de dieren heeft de taak de rest te bewaken. Stel je voor dat je maar alleen bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het mag maar ik wil er wel een dus als mijn hamster en mijn konijn dood zijn ga ik kijken voor een stokstaartje, eerst nog kijken wat zo'n beestje in houd kwa verzorgen enz. en of het nou werkelijk legaal/illegaal is. Het is niet de bedoeling dat het beestje alles kapot maakt en aan het behang en de gordijnen gaat vreten.
mijn konijn loopt vaak rond in huis maar we hebben afgeleerd dat de netjes haar behoefdes doet op een krant niet dingen kapot maakt. zolang een beest dat blijft doen blijft het leuk vind ik :]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan het filmpje te zien voel ie zich niet op zijn gemak.
Ik zou nooit zo'n beestje in huis nemen.

Het beste antwoord

Dat is best een lastige wetgeving.

Er zijn wel dieren die niet mogen. In nederland kennen we een welzijnswet (Artikel 33 van de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren) en in België een positieflijst. In Nederland staan stokstaartjes niet op de lijst van verboden huisdieren, in de VS kennelijk wel.

Over het algemeen wordt onder huisdier een tam dier verstaan dat is opgevoed vanaf de geboorte. Dieren uit het wild halen om op te groeien als huisdier is een ander verhaal. En het levert veel discussie op of het wel of niet mag.

Stokstaartjes staan niet op de lijst en zouden dus in theorie mogen. In feite is het niet illegaal om ze te houden. Je kunt ze echter ook niet zomaar uit het wild (Afrika) meenemen.

Stokstaartjes zijn geen huisdieren omdat ze in grote groepen onder de grond leven. Alleen of met zijn tweeën in een kleine huisvesting worden ze depressief en gaan zich kaal plukken. Daarnaast houden ze van warmte. Dus als je veel ruimte hebt, een omgeving kan nabootsen waarbij ze met veel dieren hollen kunnen graven en met lampen erboven kunnen ze best gelukkig worden. En je energieleverancier ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus voor je antwoord. En als het kon had ik je er nog een tweede plus bij gegeven voor je laatste zin over de gelukkige energieleverancier haha ;-)

Andere antwoorden (1)

Volgens de Partij voor de Dieren mag het gek genoeg nog steeds in Nederland. Zij pleiten dan ook voor een lijst waarop staat welke dieren je wel mag houden als huisdier en een verbod op dieren die niet geschikt zijn als huisdier. Nu mag je bijna elk dier nog als huisdier houden, hoe slecht dat voor het dier zelf ook is. De Partij van de Dieren schrijft hierover o.a. het volgende:

'Een positieflijst is een lijst waarop dieren staan die je mag houden als huisdier – en dieren die er niet op staan dus niet. Zo’n lijst is belangrijk, omdat mensen nu vrijwel alle dieren mogen houden die ze willen, ook als die dieren helemaal niet geschikt zijn voor een leven in een Nederlandse huiskamer of achtertuin. Denk aan ooievaars, uilen, eekhoorns, wasbeertjes, wallabi’s, stokstaartjes en wurgslangen. Het houden van deze dieren als huisdier gaat vaak gepaard met veel dierenleed, maar brengt ook risico’s met zich mee voor de volksgezondheid en de inheemse flora en fauna.'

In de bron het gehele artikel. Het is een vrij nieuw artikel, van 6 juli 2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zo dat het volgens de PVVD mag. De wetgeving is hier niet duidelijk in. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar stokstaartjes uit het wild importeren, maar wel als huisdier houden. De PVVD pleit voor meer duidelijkheid, bijvoorbeeld met een positieflijst zoals in België. Ik ben daar ook wel voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Noa, ik neem aan dat je de PVDD bedoelt, ipv PVVD... Verder is het wél zo dat de PVDD zegt dat je stokstaartjes als huisdier mag houden (Dat zeg je zelf overigens ook in je antwoord en reactie...). Importeren is een héél ander verhaal...Het gaat hier over het houden van stokstaartjes als huisdier, niet over het importeren.
Ze schrijven zelf: 'Ook als die dieren helemaal niet geschikt zijn voor een leven in een Nederlandse huiskamer of achtertuin. Denk aan ooievaars, uilen, eekhoorns, wasbeertjes, wallabi’s, STOKSTAARTJES en wurgslangen. Het houden van deze dieren als huisdier gaat vaak gepaard met veel dierenleed, maar brengt ook risico’s met zich mee voor de volksgezondheid en de inheemse flora en fauna' Hier kan je dus echt wel uit opmaken dat de PVDD zwaar tegen het houden van deze dieren is (TERECHT!) Al met al snap ik dus je reactie niet helemaal...Want dat ze pleiten voor duidelijkheid voor mensen die zo'n dier willen aanschaffen met een positieflijst, is precies wat ik ook schreef...Dus wat bedoel je nou precies? :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het leek door de zinsbouw dat je zegt dat de PVDD voor het houden van stokstaartjes is. Dat bedoel je natuurlijk niet. Ik vind het een goed standpunt van de PVDD en vind het een goed idee van de positieflijst. Ik bedoelde meer als reactie dat ik daar ook wel voor was. Dus eens met je antwoord. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké. Er staat toch echt dat het vólgens de pvdd mag en niet dat het ván de pvdd mag. dat is een groot verschil in de nederlandse taal ;) Als ik zeg: 'Volgens mij is dat tv-programma bekroond met de televizier ring' betekent dat nog niet dat ik vind dat dat programma de ring had moeten winnen. Snap je? ;-) Maar fijn dat we het eens zijn. Laten we hopen dat de lijst er snel komt want het is idioot dat hij er nog niet is...Stokpaardjes zijn in afrika regelmatig huisdier, maar dat wil absoluut niet zeggen dat je ze dan in Nederland ook moet kunnen houden. Het klimaat is hier absoluut niet geschikt voor die arme beestjes...:-(