is een getypte verklaring met handgeschreven notities/toevoegingen rechtsgeldig?

Wat als je zo'n verklaring ondertekend.

Er is een verklaring, daar heb jij wat toevoegingen op, dat schrijf je erbij en daarna onderteken je hem. Hoe rechtsgeldig is dit dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K

Het beste antwoord

Niet, want het is niet bekend of de toevoegingen door jou zijn gedaan, en het is niet bekend of de toevoegingen voor of na het zetten van jouw handtekening zijn gedaan.

Je kunt wel toevoegingen maken, maar dan moet je elke toevoeging paraferen. Daarmee is duidelijk dat jij de toevoegingen hebt gezien en het ermee eens bent.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vaak gebeurt het zo dat je dan je paraaf zet bij iedere aangebrachte wijziging, dus op die manier geef je fiat voor de correcties. Wanneer het te veel wordt of je het niet vertrouwd moet je gewoon een nieuw contract vragen/maken en die zonder aanpassingen ondertekenen. Zorg ook dat beide partijen een kopie hebben voorzien van originele parafen en handtekeningen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als jij wat wilt wijzigen moet de tegenpartij daar naartuurlijk door plaatsing van zijn/haar paraaf accoord voor geven. Eenzijdige aanpassingen zijn gelukkig niet geldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien je een toevoeging maakt en de nadere partij accepteert die dan is die toevoeging bij de verklaring. Maar dat wil nog niet zeggen dat een andere partij dat als rechtsgeldig accepteren moet.
Een voorbeeld: in een arbeidsovereenkomst staat dat de werknemers recht hebben op een half uur pauze na 4 werkuren. De werkgever voegt hieraan toe dat dat niet opgaat in dat bedrijf. Beiden ondertekenen die AO. Maar als de vakbond daar dan lucht van krijgt zal zij heus wel bezwaar maken als die pauze wettelijk geregeld is. Een bedrijf mag niet zo maar onder de wet duiken. Als de huisregels tegen de wet ingaan is er reden tot actie.
Bovendien zijn er los daarvan ook altijd algemene clausules: bvb wanneer iemand of iets een ander onder druk gezet heeft een toevoeging te maken of te accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de TNT worden alle doorhalingen op gerechtelijk brieven genoteerd en geannoteerd met: Doorhaling accoord met paraaf en daaronder de verandering...

Zo is het in Gerechtelijke Brieven gebruikelijk, dus zal juridisch ook wel zo zijn voor een verklaring met toevoegingen, veranderingen en doorhalingen gelden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overeenkomsten zijn meestal vormvrij. Dat wil zeggen dat je ze op een bierviltje mag schrijven, typen, tekenen of gewoon mondeling mag vastleggen. Dat laatste komt het vaakst voor en levert ook de meeste problemen op. Als jij een gedeelte van een overeenkomst of een verklaring wilt vastleggen met de typemachine en gedeeltelijk handgeschreven, is dat ook rechtsgeldig. Zorg wel dat beide partijen bij een overeenkomst bij iedere wijziging, of je die nu typt of schrijft, een datum en een handtekening zetten. Dat voegt wel wat toe aan de bewijskracht. Een verklaring is een eenzijdig opgesteld document. Dat kun je dus zelf dateren en ondertekenen. Als een notaris een verklaring of overeenkomst opstelt, spreek je meestal van een akte. Die heeft dwingende bewijskracht voor de rechter.