Wat gebeurt er met je Nederlandse nationaliteit als je emigreert?

Als je bijvoorbeeld naar Turkije verhuist (waar er geen maximum is aan nationaliteiten die je mag hebben) en je daar de nationaliteit en paspoort krijgt, zijn daar dan gevolgen aan voor je Nederlanderschap? Ik heb al 2 nationaliteiten omdat ik onder de uitzondering val van dubbele nationaliteit. Zal ik van Nederland alle nationaliteiten mogen behouden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
welke uitzondering is er voor u voor het hebben van een dubbele nationaliteit en om welke dubbele nationaliteiten gaat het?
Dat is allemaal van belang om de vraag goed te kunnen beantwoorden. Er zijn tientallen regels, op iedere regel is vaak weer een uitzondering. https://www.joho.org/nl/hoe-zit-het-met-de-nederlandse-nationaliteit-bij-lang-verblijf-het-buitenland-emigratie

Antwoorden (2)

Ja, volgens de rijkswet op het Nederlanderschap, verlies je automatisch je Nederlandse nationaliteit als je vrijwillig een andere nationalitwit aanneemt of met 2 nationaliteiten meer dan 10 jaar (ononderbroken) in een amder land verblijft.

Dit is echter wel echt alleen mogelijk als de persoon meerdere natonaliteiten bezit. Een persoon mag volgens de Nederlandse wet en internationale verdragen namelijk nirt stateloos worden.

Zie ook artikel 15 van de bron.

Toegevoegd na 53 seconden:
Sorry, het antwoord is dus nee. Had het verkeerd gelezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U verliest uw Nederlandse nationaliteit niet altijd als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt.
Er zijn namelijk drie mogelijkheden om de Nederlandse nationaliteit toch te kunnen behouden.
U dient minimaal te voldoen aan één van de volgende drie:
1. u bent geboren in het land van de nieuwe nationaliteit. En u heeft daar uw hoofdverblijf als u de nationaliteit van dat land krijgt.
2. u heeft, voordat u meerderjarig werd, onafgebroken vijf jaar uw hoofdverblijf gehad in het land waarvan u de nationaliteit aanneemt.
3. u neemt de nationaliteit aan van uw echtgenoot of echtgenote of geregistreerde partner.
Deze drie uitzonderingen gelden niet bij het verkrijgen van de Noorse of Oostenrijkse nationaliteit. Door een verdrag met deze landen gaat het Nederlanderschap dan altijd verloren.

Hiervandaan is niet te bepalen welke situatie bij u van toepassing is. Voor gedetailleerde info die toegesneden is op een specifieke (persoonlijke) situatie kan men zich het beste in verbinding stellen met en advies vragen bij het Juridisch Loket of uw vraag per e-mail stellen aan Informatie Rijksoverheid

Toegevoegd na 12 minuten:
www.juridischloket.nl of www.rijksoverheid.nl