Wat is de kortste gevangenisstraf die in Nederland is opgelegd?

Ik weet dat de kortste gevangenisstraf 1 dag en de langste levenslang in Nederland is. Maar heeft een Nederlandse rechter ook daadwerkelijk ooit aan iemand een gevangenisstraf die korter is dan 15 dagen gegeven? Wat was de kortste gevangenisstraf in Nederland?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
SimonV
8 jaar geleden
Zeven dagen, maar misschien kan 't nog korter: http://www.opennieuwsbank.nl/bericht/2006/02/11/I055-2e-persbericht-van-zaterdag-11-februari-2006.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De dochters van voormalig koningin Juliana, ik geloof Beatrix en Irene hebben 4 uur vastgezeten na te zijn gearresteerd voor het gappen van appels bij de plaatselijke groentenboer. De dienstdoende agent belde Soestdijk en vermeldde dat hij ze na 2 uur weer vrij zou laten. "Niks daarvan", zei koningin Juliana, "zij moeten het goede voorbeeld geven, dus maak er maar 4 uur van!". En zo geschiedde.
erotisi
8 jaar geleden
Mocht een rechter ooit een dag straf op hebben gelegd dan zal dat vaak verrekend worden met het voorarrest/voorlopige hechtenis of een dagje doorgebracht op de politiecel.
ronron1212
8 jaar geleden
f@reekfluweel dat is geen gevangenisstraf maar op gesloten in het politiebureau.

Het beste antwoord

Ik weet niet of het de kortste gevangenisstraf in Nederland ooit is, maar ik lees wel dat de minimale gevangenisstraf van 1 dag vorig jaar nog is opgelegd (zie bron).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10XL
8 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor het antwoord
erotisi
8 jaar geleden
Het was tevens een gevangenisstraf die de rechter helemaal niet wilde opleggen, maar omdat de wet gebied een gevangenisstraf op te leggen voor zedendelinquenten minimaliseerde ze de straf tot 1 dag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Artikel 22b van het Wetboek van Strafrecht sluit uit dat de rechtbank (onder meer) voor bedoeld feit kan volstaan met het opleggen van een enkele taakstraf. Daarom heeft de rechtbank gekozen voor een oplossing. Een minimale gevangenisstraf voor de duur van één dag in combinatie met een taakstraf. Artikel 22b van het Wetboek van Strafrecht verzet zich daar niet tegen..