Waardoor of door wie word de hoogte van een celstraf of geldstraf bepaald in het wetboek?

Ik zag zojuist een artikel voorbij komen op nu.nl
Over een pedo die 9 jaar heeft gekregen zonder TBS. Dus dat word bij goed gedrag 6 jaar.

Van de 71 reacties op nuij.nl zijn er 4 ofzo die zeggen "prima straf"
De rest (mijzelf inclusief) vind deze straf veel te laag.

Naar aanleiding waarvan word een strafmaat bepaald?
En kunnen deze verhoogd worden?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Het wetboek van strafrecht bevat de strafbepalingen die bij stafbare feiten horen. De wetten, en dus ook de bijbehorende strafbepaling, komen tot stand met een wetsvoorstel. Een wetsvoorstel volgt een hele procedure. Het is een beetje lang om hier weer te geven, maar hier de link waar deze helemaal staat beschreven:

http://www.parlement.com/id/vh8lnhrogvuy/de_weg_van_een_wetsvoorstel

Hoe hoog de straf van de dader uiteindelijk wordt is aan de rechter. De maximumstraffen die in het wetboek van strafrecht staan, is dus ook lang niet altijd de straf die de rechter ook werkelijk oplegt. Hierbij wordt gekeken naar de persoonlijke omstandigheden, het verleden met justitie, de kans op recidive, enzovoorts. Ook wordt gekeken naar de rol van de verdachte bij de misdrijf waar meerdere personen bij betrokken zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedankt, duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (1)

In het wetboek staan de maximale straffen voor een misdrijf. Ook de boetecategorie per soort overtreding, waaraan een maximaal geldbedrag per soort boete is gekoppeld.

De rechter bepaalt wat het uiteindelijk wordt. Bij een misdrijf zal de officier van justitie een zo hoog mogelijke straf eisen. De advocaat van de verdachte zal er alles aan doen om de straf zo laag mogelijk te krijgen. De rechter weegt alle argumenten af, rekening houdend met de feiten en omstandigheden en komt dan tot zijn uitspraak. Eigenlijk op dezelfde manier zoals een scheidsrechter beslist bij een wedstrijd: het spelreglement is een gegeven maar de beslissingen worden genomen op basis van de omstandigheden, die steeds kunnen wisselen zodat je niet steeds dezelfde beslissing kunt nemen.

Dat een verdachte na 2/3 van zijn straf uitgezeten te hebben vrij komt (mits hij zich goed gedragen heeft in de gevangenis), is op basis van de wetten die daarvoor gelden. Alleen een levenslang gestrafte zit levenslang in de gevangenis, tenzij hij gratie krijgt, wat een grote uitzondering is.
Computoon
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
"...maar de beslissingen worden genomen op basis van de omstandigheden, die steeds kunnen wisselen zodat je niet steeds dezelfde beslissing kunt nemen." Voor de duidelijkheid:
Het is de bedoeling om bij gelijke omstandigheden tot een gelijke veroordeling te komen.
Verschillende omstandigheden kunnen verschillende uitkomsten hebben. Dat is toch wat je bedoeld ? Maar verder is dit duidelijke taal en een duidelijke plus !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, wat mij betreft is dit antwoord ruim voldoende. Straffen kunnen altijd anders uitvallen, omdat totaal gelijke omstandigheden nu eenmaal niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antwoord is op zich goed, maar bijvoorbeeld het feit dat de officier van justitie (bijna) altijd de hoogst mogelijke straf eist, is niet waar. En de vraag was eigenlijk wie de hoogte van de straffen "in het wetboek" bepaalt (de formele wetgever dus).
Computoon
9 jaar geleden
Oze...: ja, dat bedoel ik. De vraag is natuurlijk wanneer de omstandigheden gelijk zijn. Het beoordelen blijft toch mensenwerk. Gelukkig bestaat er in de regel de mogelijkheid tot hoger beroep, zodat er desgewenst met nieuwe ogen naar de zaak kan worden gekeken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
De taal is duidelijk en het antwoord zou ook helemaal goed zijn...als mijn vraag geweest was: "Waarom kiest een rechter voor een bepaalde straf?" Maar ik vraag wie de straf bepaald in het wetboek. Dus de wettelijke straf, voordat de rechter oordeelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie daarvoor mijn antwoord :)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
:-) die had ik inderdaad al gezien.