Als je hond bijt, maar er is geen schade te zien, kan je dan toch schadevergoeding moeten betalen?

Eigenaars van honden zijn altijd aansprakelijk als hun hond gebeten heeft. Maar als er geen schade is, en geen littekens, maar het slachtoffer zegt 8 maanden later dat hij/zij wel emotionele schade heeft opgelopen, moet je dan toch schadevergoeding betalen? Hoe kijkt een rechter naar zoiets? De hond heeft niet echt gebeten maar wel met een tand een kras gemaakt. Dit was snel genezen en heeft geen litteken achter gelaten.

Toegevoegd na 16 uur:
Het zit iets anders in elkaar. de hond is niet van mij maar van mijn broer. De hond stond aangelijnd, buiten bij de supermarkt. Een buurtkind is naar de hond toegelopen en heeft met haar handen een tijdje voor de lol op de kop van hond geslagen. Niet om te slaan maar zoals kinderen weleens doen, hardhandig kloppen zeg maar. De reactie van de hond was na een tijdje bang zijn: hap! naar haar gezicht. Daar zat de kras dan ook. Op haar linkerwang. Eigenaar heeft excuus gemaakt, bloemen en cadeautje langs gebracht, het krasje was gelukkig niet groot en na een week genezen. Het heeft geen littekens achter gelaten. De ouders eisen echter nu na 8 maanden ineens schadevergoeding omdat het meisje nu bang is van honden en dus emotionele schade heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Als een hond een persoon heeft aangevallen op de openbare weg en het persoon is er behoorlijk van geschrokken dan kan de rechter u veroordelen voor een schadevergoeding die opgelopen is voor emotionele schade.

De schadevergoeding zal geen duizenden euro's bedragen.

Als laatste;

Als uw hond vaker betrokken is bij dergelijke incidenten kan uw hond aangemerkt worden als agressief en onder het R.A.D. vallen.

Toegevoegd na 1 dag:
Uw broer had dit moeten voorzien en de hond niet alleen en onbeheerd achter moeten laten op een plek waar kinderen dit kunnen doen of voor honderd procent zeker weten dat de hond niet ageert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs geen honderden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen rechter zal een schadevergoeding toewijzen.
Lees eens goed wat er is gebeurt.
Het kind heeft de hond op zijn kop geslagen.
Zal niet kwaad bedoeld zijn maar dat begrijpt een hond natuurlijk niet en deze voelt zich aangevallen.
De hond word angstig en een angstige hond gaat zichzelf verdedigen.
Een heel begrijpelijke reactie en heeft niets te maken met een aanval van de hond op een persoon!
De persoon heeft de hond aangevallen en niet andersom!
Dat de hond zich verdedigd is zijn goed recht in dit geval.
De hond stond buiten voor de winkel vastgebonden en kon geen kant op,want anders zou hij waarschijnlijk zijn weggelopen.
De ouders van het kind zijn verantwoordelijk voor de gevolgen omdat zij het kind onder controle dienen te houden en zij het kind hadden moeten corrigeren!
Omdat zij dit hebben nagelaten en het zover hebben laten komen dat de hond zichzelf moest gaan verdedigen,zijn zij zelf nalatig geweest en hebben zelf het risico genomen dat het uit de hand zou lopen.
Een hond is geen nadenkend mens en denkt instinctief.
Ga er ook niet meteen van uit dat het hier om een agressieve hond gaat zoals u in uw laatste opmerking vermeld. Zoals de vraagsteller heel duidelijk heeft gemaakt betreft het hier een aanval op de hond.
Ga de boel niet omdraaien want dit slaat werkelijk nergens op!!! De tegenpartij heeft juridisch geen poot om op te staan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Jack kijk eerst is wanneer de aanvulling op de vraag is gegeven en wanneer mijn antwoord voor dat je reageert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juridisch correct antwoord

Andere antwoorden (4)

Ik verwacht niet dat hier überhaupt een rechter naar zal willen kijken, van schadevergoeding kan geen spraken zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Emotionele schade als twee honden hebben gevochten? Schrikken kan je wel, maar als hondeneigenaar moet je gewoon voorbereid zijn op agressie van andere honden. Ik vind dit verschrikkelijk overdreven, zeker als er niet meer dan een schrammetje is overgebleven van de aanval.
Geen zinnig rechter zal hier zijn oordeel over willen uitspreken. Nee, als jij je excuus hebt aangeboden en er was toen geen reden voor meer dan een ontsmetting en nog niet eens een hechting, dan moet iemand na 8 maanden zeker geen heisa meer maken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ en smartengeld voor de hond dan........; )))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen hond gebeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak uit de vraag niet op dat er twee honden bij betrokken waren, het klinkt meer alsof het een mens was die gebeten werd door de hond van de vraagsteller.
Ivana
11 jaar geleden
Inderdaad, ik had het verkeerd begrepen.
Een hond mag in deze maatschappij niet bijten, maar een getergde hond heeft ook rechten. Als bewezen kan worden dat de hond aangelijnd was en het kind de hond getreiterd heeft, (kloppen is voor een hond ook bedreigend), dan kunnen de ouders de hondeneigenaar niets maken en niets eisen. Zij zijn degenen die hun kinderen in de gaten moeten houden. De hondeneigenaar had voorzorgsmaatregelen genomen door de hond vast te zetten.
Ik heb zelf zoiets bij de hand gehad.
Mijn hond raakte in gevecht met een andere hond.
Mijn hond was weggelopen door de per ongeluk opengelaten deur van de tuin.
Ik ben zelf niet bij het gevecht aanwezig geweest en er werd (natuurlijk) gezegd dat mijn hond begonnen was.
Het tegendeel bewijzen kon ik natuurlijk niet,maar ik ben er van overtuigt dat niet mijn hond begonnen kan zijn i.v.m. zijn karakter.
De hond van de tegenpartij had een beetwond.
Waarschijnlijk doordat de vrouw haar eigen hond optilde en aan hem stond te trekken dus "mee ging doen" aan het gevecht.
Doordat zij haar eigen hond optilde beet deze haar in haar arm.
Ik werd aansprakelijk gesteld en kon niets anders dan deze aansprakelijkheid op mij nemen omdat ik er zelf niets van gezien heb en dus het tegendeel niet kon bewijzen.
De verwondingen aan haar hond en de behandeling van de vrouw heb ik via mijn WA verzekering vergoed.
Nu had zij haar eigen hond nog niet zo lang en door het gevecht raakte de vrouw zo "getraumatiseerd" volgens haar echtgenoot dat zij hebben besloten hun hond weg te doen.
Mij werd gezegd dat de schade "emotioneel én financieel" daardoor nog groter was geworden.
De verzekering heeft deze bijkomende "schade" natuurlijk niet vergoed.
Dat de vrouw niet goed in haar vel zit is niet mijn probleem,maar haar eigen probleem.

Het komt er dus op neer dat emotionele "schade" in dit soort gevallen dus niet wordt vergoed door verzekeringen en er dus geen claim kan worden ingediend.
En als een verzekeringsmaatschappij zegt dat je hier geen recht op hebt kun je als tegenpartij wettelijk niets meer eisen

Als er in dit geval geen werkelijke materiële schade is geweest (ook verwondingen vallen hier onder) hebben de eisers geen poot om op te staan.
Een oppervlakkige kras is geen verwonding.
Informeer eens bij je verzekering.
Zij weten precies hoe de vork in de steel zit.
Bijkomend voordeel is dat als je via je WA verzekering dit uit laat zoeken en zij zeggen NEE dan is het ook een wettelijk onderbouwd nee en staat je tegenpartij zeker en gegarandeerd met lege handen.
Als een verzekeringsmaatschappij zich erover heeft gebogen en een uitspraak heeft gedaan heb jij nl. wettelijke bescherming tegen de eisers en kunnen zij nooit meer een claim bij jou indienen..
Succes!

Toegevoegd na 1 dag:
De ouders zijn in dit geval zelf verantwoordelijk voor het feit dat het kind de hond op zijn kop heeft "geslagen".
Het zal geen slaan geweest zijn in de kwade zin van het woord maar dat begrijpt een hond natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een vraag gesteld en daarop geef ik een antwoord. Waarom zou dat 'geklets' moeten zijn? Jouw verhaal is bepaald ook niet erg logisch. Overigens meen ik dat de fam.glimlach dit gekibbel wel leuk vindt. Het is een beetje onzin toch? In een rechtszaak heeft de rechter het laatste woord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom heb je dan je antwoord verwijderd?
In je antwoord zei je in de eerste zin dat de hond dus gevaarlijk was.
Is geen antwoord maar een mening en is dus gewoon geklets!
Gel...l in de ruimte.
Je hebt blijkbaar absoluut geen kaas gegeten van honden en hun gedrag en je roept maar wat onzin.
Denk ook dat je waarschijnlijk een hekel aan honden hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja,ook een beetje kinderachtig om dan een minnetje te geven!
Maakt mij niet uit hoor,gaat het mij niet om maar je laat je wel kennen!
De eigenaar is weliswaar verantwoordelijk voor de hond, maar de ouders zijn ook verantwoordelijk voor het kind.
Als het kind zelf die hond is gaan uitdagen, lijkt me dat voor de eigenaar ''overmacht''. Ouders horen hun kind(eren) ook te vertellen dat ze voorzichtig met dieren moeten omgaan voor hun eigen veiligheid. Dat stukje verantwoordelijkheid zijn de ouders van het buurtkind niet nagekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenaar laat hond onbeheerd achter en de hond brengt de schade toe, is en blijft dus verantwoordelijk ook al is het een reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee theodbn de rechter zal zeggen dat de reactie een logisch gevolg was van het sarren van de hond door het kind.
De eigenaar van de hond is hier niet voor verantwoordelijk.
De verantwoordelijkheid ligt bij de ouders van het kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet niet waar je dit vandaan haalt. Heb je er een jurisprudentie van? Er zijn er voldoende dat de hond in beslag zijn genomen door een zelfde reactie van een hond waarbij het kind wel ernstig gewond raakte.