Zijn er wettelijke eisen of regels over de stoelbreedte die je minimaal moet hebben in een restaurant?

Ik wist het niet beter te noemen dan stoelbreedte. Het valt me op dat je in het ene restaurant in een luxe brede stoel nog decimeters van je buurman afzit terwijl ze in een ander restaurant aan die zelfde tafel 3 of 4 eng smalle bistro stoeltjes weten te proppen.

Waarom dat laatste restaurant dat doet snap ik wel, zo kunnen er meer mensen een eenzelfde tafel maar mag dat allemaal? Ik bedoel, hele smalle stoeltjes en heel dicht op elkaar wordt wel erg krap.

Zijn hier regels voor of moet dit zichzelf regelen omdat de gasten gewoon wegblijven omdat ze niet prettig zitten?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Nee daar zijn geen wettelijke eisen voor al denk ik wel dat de brandweer hier nog iets over te zeggen heeft (er mogen maar een x aantal personen in een bepaalde ruimte).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk ik niet. In een restaurant komt je op een veel lagere dichtheid dan een discotheek. Ik zeg verder niets, het lijkt me duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De brandweer heeft gewoon iets te zeggen over hoeveel mensen er in een ruimte mogen. Op onze school mogen maar een x aantal zitplaatsen gemaakt worden in de aula bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft denk ik meer met de horecavergunning te maken. Toch een plus, want de brandweer heeft zeker haar eisen over hoeveel mensen maximaal in een pand mogen. Dit afgezet tegen vluchtroutes e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met de horecavergunning Aag? Gaat het dan niet om een buitenterras?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de horecavergunning kan het maximale aantal zitplaatsen in een restaurant opgenomen zijn. Zal per gemeente ook kunnen verschillen. Het verschil tussen b.v. een afhaalzaak en een restaurant in het aantal stoelen.

Andere antwoorden (1)

Nee, de stoelen moeten wel veilig zijn, om te gebruiken, maar de breedte diepte en kleur mag de ondernemer zelf bepalen.