Telt dit als oplichting? (zie beschrijving)

Ik heb mijn Pokemonkaarten (3.817 stuks) verkocht aan iemand voor 150,- via Marktplaats. Nou claimt deze man dat het er 3.700 nog iets zijn, en dat er een paar nepkaarten bij zitten. Ik heb nooit gegarandeerd dat ze allemaal echt zijn. Hij wil nu dat ik 30 euro terugstort op zijn rekening, maar hier ga ik niet mee akkoord. Hij dreigt mij aan te geven voor oplichting, kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Het beste antwoord

Die man kan wel zoveel zeggen, misschien zijn het er 10 minder en wil hij gewoon graag een deel van zijn geld terug verdienen door te doen alsof het er 117 minder zijn. Heb je ze verkocht door ze op te sturen staat hij op zich iets sterker maar geen agent die er iets mee zou doen daar is dit een veel te klein " delict" voor. Mocht hij ze opgehaald hebben heeft hij dus eerst gezien wat hij kocht en is ermee akkoord gegaan en kan hij je achteraf verder ook niks maken. Als je ze opgestuurd hebt en wist dat het er minder waren en er nepkaarten tussen zaten dan zou ik uit principe dit wel oplossen met de man, maar zeker niet de 30 euro die hij eist, dat staat helemaal niet in verhouding met de prijs die hij er voor betaald heeft namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als jij de kaarten op marktplaats zijn als pokemon kaarten, en dat zijn het niet, of ze zijn deels vals, dan valt dat inderdaad onder oplichting. Je belooft namelijk iets te leveren, en je levert het niet.

30 euro is echter niet reeel: Hij moet van jou een reele vergoeding krijgen. Als er 100 karten nep zijn, dan is dat rond de 4%. Dus 4% van de betaalde kosten. Eventueel het dubbele voor de irritatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind persoonlijk van wel. Jullie hebben een koopovereenkomst gesloten op basis van jouw beschrijving. Jouw beschrijving was deel foutief, er waren minder kaarten, en deels onvolledig want je verzuimde te vertellen dat er ook valse kaarten tussen zaten.
Pokemon-kaarten hebben een registered trademark, valse kaarten mag je officieel geeneens Pokemon-kaarten noemen, dat is dus valse voorlichting.
De koper is m.i. terecht teleurgesteld over zijn aanschaf. Hij vraagt een redelijke compensatie waarover je eventueel nog kunt onderhandelen. Ik zou hem die compensatie toekennen.

Het bedrag dat hij noemt is redelijk omdat je de kaarten voor ca. 0,25 ct per stuk hebt verkocht. Hij mist er minstens 117 (want de nep kaarten zijn nog niet eens van dit aantal af) en 117x025=29,25.

Betaal deze man gewoon netjes, dan heb je juist gehandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30 euro lijkt mij wat veel.
De kaarten zij verkocht voor 150 per 3817, dat is nog geen 4 cent per stuk. Een bedrag van rond de 5 euro voor het verkeerde aantal lijkt mij als eerste insteek redelijk.
Wat natuurlijk meer kan worden als er een groot aantal valse tussen zitten. Maar het blijft inderdaad oplichting ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O gut, ik zie het nu pas, mijn dyscalculie steekt weer eens de kop op.
Nou ja, misschien is 30 euro wel iets teveel.
Maar gezien de last die deze man ervaart van deze aanschaf lijkt me een compensatie van deze omvang toch niet onredelijk. En fctwente4ever kan nog onderhandelen als hij goed kan motiveren waarom het minder zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, nog geen 4 cent per stuk. Annigje, pak je rekenmachientje er nog 's bij.
En 'oplichting' kan natuurlijk nooit bewezen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rekenmachines werken niet altijd even goed bij mensen met dyscalculie ;)
En idd, het kan niet bewezen worden, althans de koper kan niet aantonen dat hij niet alle kaarten heeft ontvangen en dat er valse bij zaten want dat kan hij zelf ook hebben gewijzigd in een setje.
Maar er bestaat ook nog zoiets als handelen naar eer en geweten.
Ik kan misschien wel een winkeldiefstal plegen zonder gepakt te worden, maar maakt dat het dan goed?
Hij kan je wel aangeven voor oplichting maar jij ten goede trouw gehandeld, je kan hem iets ter compensatie geven maar 30 euro is niet reëel, ik zou voorstellen 10 euro en anders de party terug, ik denk dat hij dan wel inbind. Ikzelf heb zoiets met lego gehad, verkocht bij de rubriek speelgoed en iemand werd boos omdat er een paar blokjes verkleurt waren, die persoon wilde ook 10 euro terug omdat het niet netjes was dat we het niet vermeld hadden. wij reageerde daar niet op maar hij bleef mailtjes sturen zelfs via andere advertentie's, uiteindelijk maar betaald met de vermelding dat hij een zielig mannetje was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je Pokemonkaarten aanbied, dan mag de koper er vanuit gaan dat het ook echte zijn. Anders had jij dit moeten melden. Een compensatie is dus wel terecht. Overigens Al de handel in imitaties best hoog opgevat kunnen worden door de politie....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dit soort aantallen is het logisch dat er een paar foutjes bij zitten.
Met partijhandel is het ook normaal dat een bepaald percentage kapot is. (maar dat is dan wel duidelijk voor beide partijen)

In dit geval zou ik uitrekenen hoeveel er missen en hoeveel er nep zijn.
150/3817=4 cent per stuk
er missen er (volgens hem) 117 en er zijn er wat (stel 33) nep, in totaal 150 echte te weinig.
150*0.04= 6.- euro
Dat zou ik hem aanbieden, zonder toe te geven dat jij verkeerd zat.
Dus ik zou zeggen dat jij echt dacht dat het er 3817 waren, maar dat je om voor de goeie sfeer die 6,- wilt aanbieden.

Mocht ie dat niet aannemen dan pech voor hem,
dan mag ie fijn gaan aantonen dat het er geen 3817 waren. Dat kan ie niet, had ie ze maar moeten komen afhalen.