Kan bij vrijspraak van poging tot moord later toch nog hiervoor worden veroordeeld?

Stel iemand wordt verdacht van poging tot moord maar wegens gebrek aan bewijs vrij gesproken kan deze bij nieuw bewijs toch nog worden veroordeeld?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
SimonV
een jaar geleden
Bij moord kan dat. De Eerste Kamer heeft ingestemd met een wetsherziening. Deze wet zet het principe van 'ne bis in idem' ten dele aan de kant. Voortaan kunnen verdachten die eerder zijn vrijgesproken van een geweldsmisdrijf met de dood tot gevolg opnieuw worden vervolgd als er nieuw bewijsmateriaal is. Er moet dan wel zeer sterk nieuw bewijs zijn. https://www.kom-trainen.nl/nl/nieuws/einde-ne-bis-in-idem/
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1608415/gerald-henriquez-vrijgesproken-voor-de-moord-op-sedar-soares-doet-zijn-verhaal-en-roept-de-dader-op-zich-te-melden
erotisi
een jaar geleden
Welk wetsartikel is dat?
SimonV
een jaar geleden
Wet herziening ten nadele.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0034729/2014-02-01

Antwoorden (1)

Nee, vanwege het ne bis in idem principe.
tinus1969
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Snap de minnen niet.
Dit principe kent een uitsluiting in geval van moord.
De gewezen verdachte zou zijn veroordeeld voor een opzettelijk begaan misdrijf dat de dood van een ander tot gevolg heeft gehad.
Ingevolge het bepaalde in het vijfde lid van artikel 482a Sv is medeplichtigheid aan, poging tot en voorbereiding van het hier bedoelde misdrijf daaronder niet begrepen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0034729/2014-02-01
erotisi
een jaar geleden
Een poging blijkt inderdaad niet onder toepassing van artikel 482a wetboek van strafvordering te vallen.
Artikel 482a
1. De Hoge Raad kan op aanvraag van het College van procureurs-
generaal een onherroepelijke einduitspraak van de rechter in Nederland
houdende vrijspraak of ontslag van alle rechtsvervolging ten nadele van
de gewezen verdachte herzien indien dit in het belang is van een goede
rechtsbedeling en:
a. er sprake is van een gegeven dat aan de rechter bij het onderzoek op
de terechtzitting niet bekend was en waardoor het ernstige vermoeden
ontstaat dat indien dit gegeven bekend zou zijn geweest, de zaak zou zijn
geëindigd in een veroordeling van de gewezen verdachte voor een
opzettelijk begaan misdrijf dat de dood van een ander ten gevolge heeft;
5. Onder een misdrijf als bedoeld in het eerste lid, onder a, is niet
begrepen de medeplichtigheid aan, poging tot en voorbereiding van dat
misdrijf.