Mogen er 7 honden, 7 kippen, 2 hanen, 6 konijnen, 4 eenden en een geit midden in een woonwijk?

Verderop bij mij in de straat is er een gezin dat 7 honden, 7 kippen, 2 hanen, 6 konijnen, 4 eenden en een geit heeft. Nu is mijn vraag of dit mag midden in een woonwijk. Nu hadden ze eerst alleen de honden en deze worden in de tuin uitgelaten en dus werd je niet goed van de lucht die de urine met zich meebrengt.. Mensen in de buurt van dit gezin kunnen niet meer buiten zitten vanwege de stank en geluidsoverlast.

Toegevoegd na 19 minuten:
Is een voormalige huurwoning ik denk zelf dat de mensen het huis hebben gekocht..

Toegevoegd na 35 minuten:
Had al geprobeerd uit te vinden wat de Algemene verordeningen waren maar op internet kwam ik daar niet helemaal uit.. Dus dan maar een keer even info bij de gemeente.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (4)

Als zoals jij zegt in een woonwijk zoveel stank en geluidsoverlast wordt veroorzaakt door huisdieren ( blaffen van honden oa) dan zal je als eigenaar maatregelen moeten treffen. Zodra mensen gegrond klagen zal de eigenaar hier iets aan moeten doen. Heel simpel.

Je zelfs alle dieren die in gevangenschap geboren zijn als huisdier hebben. Je moet er uiteraard aan voldoendat het dier wel 'normaal'vehandeld wordt en kan worden. Neem je bijv een tijger in huis, dan moet er wel een dierenarts in de buurt zijn die tijgers kan behandelen. Dus er komt veel meer bij kijken.

En boerderij- en husdieren mag. Dat is niet afhankelijk van platteland of stad. Of het zielig of handig is is natuurlijk de vraag.

Maar mag het in het algemeen? Ja. Maar niemand mag er last van hebben. Dus in dit geval: Nee

Toegevoegd na 1 minuut:
verhandeld moet zij behandeld en verzorgd :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel honden mag ik in huis hebben?

Er staat nergens precies voorgeschreven hoeveel honden men mag houden in een woning. Het houden van het aantal honden kan wel begrensd worden door de mate van overlast die de honden kunnen veroorzaken. Hoe meer honden, hoe groter de kans dat omwonenden zich kunnen storen aan het eventueel blaffen etc. De gemeente c.q. de politie kan daartegen op grond van de APV wel optreden.

https://hondenbescherming.nl/ik-heb-een-vraag/

Het beste kun je bij je eigen gemeente informeren wat wel en niet is toegestaan want dit kan per gemeente verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat, denk ik, niet zozeer om het aantal dieren, maar om de overlast die ze veroorzaken...

als je in een huurhuis zit, is het vrij eenvoudig om een klacht in te dienen bij de woningstichting en de afhandeling daarvan af te wachten.
probleem is als het een koophuis betreft, zoals je denkt.
allereerst "moet" je dan contact zoeken met de bewoners en proberen, op wat voor manier dan ook, een oplossing te zoeken...
de volgende stap is de wijkagent en er in een gesprek gezamenlijk naar een oplossing zoeken en
vervolgens als dat niet helpt kijken wat je kunt doen met een aangifte (?)
zijn er gemeentelijke verordeningen ?

Toegevoegd na 2 minuten:
de laatste stap die ik kan bedenken is de rijdende rechter, bekend van de tv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaaaaa gezellig, de rijdende rechter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk @skusme, iedere positieve reactie is er één ! :)
Als het een huurhuis is ga naar de buren en spreek af elke klacht die ze hebben te melden bij woningstichting.Stank/haan/blaffen .Dit elke dag als je er last van hebt is erg moeilijk en vraagt geduld.Want lange weg te gaan want een huurder heeft rechten hoe groter de stapel klachten hoe beter.Maar misschien eens vragen aan het gezin die dit veroorzaakt dat de buren /jullie er last van hebben .Helpt dit niet met geluidsoverlast politie bellen.Verder staat vaak in de voorwaarden van huurhuis wat wel en niet mag met huisdieren .Sterkte want beheerst je leven niet leuk thuis komen van werk/school ed.Dit afspreken kan natuurlijk ook met een koopwoning en met overlast politie of dierenbescherming gemeente inlichten.