Als ik als zzp er toch iemand in dienst neem ,wat veranderd er dan allemaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dan word je een werkgever en moet je loon betalen en alle andere lasten die daarbij horen.
ronron1212
11 jaar geleden
Dan ben je in ieder geval geen ZZP'er meer. Een ZZP'er is immers een zelfstandige zonder personeel.

Je zult er bijv. voor moeten zorgen dat deze medewerker maandelijks zijn loon ontvangt met alle administratie eromheen. Denk ook aan het reserveren van het vakantiegeld, dat eenmaal per jaar wordt uitbetaald. Je bent ook meer kwijt dan alleen het brutosalaris, namelijk de zogeheten sociale lasten. Denk ook aan pensioen, het is de gewoonte dat de werkgever daaraan meebetaalt. Denk eveneens aan de periodieke afdracht van de loonheffing aan de Belastingdienst. Vakantiedagen zijn fijn voor de werknemer maar het loon moet in die periode gewoon worden doorbetaald.

Voor wie daar geen ervaring mee heeft, verdient het aanbeveling om de salarisadministratie buiten de deur te laten doen.

Denk verder aan het risico dat iemand (langdurig) ziek wordt. Je zult contacten/contracten moeten hebben met een arbodienst voor verzuimbegeleiding en het samenstellen van een reïntegratieplan. En uiteraard zul je het loon moeten doorbetalen tijdens ziekte, uiterlijk 2 jaar lang.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En werknemer dan, leverd die niets aan verdiensten door zijn/haar werkzaamheden te verrichten?
Ivana
11 jaar geleden
Waar komt die min vandaan? Correct antwoord, laat duidelijk zien dat er heel veel verandert en dat je veel meer kopzorg krijgt die een ex-zzp'er ook aan moet kunnen. Plus.
Computoon
11 jaar geleden
Reactie op Tommax: natuurlijk 'levert' die nieuwe werknemer meer 'op' dan dat hij kost. Dat is in ieder geval de bedoeling, anders hoef je geen personeel aan te nemen. Maar dat was de vraag van vraagsteller niet.
Om het risico te verkleinen zou vraagsteller bijv. eerst een extra medewerker aan kunnen trekken via een uitzendbureau. Kost wel wat, maar het bedrag is niet hoger dan het factuurbedrag van het uitzendbureau en je hebt er verder geen 'administratieve last' van. Een andere optie is beginnen met een tijdelijk contract van een half jaar met een proeftijd van een maand.
Een extra medewerker heeft in de regel ook een inwerkperiode nodig, is daardoor niet meteen 100% productief maar de kosten blijven gelijk.
Allemaal dingen waar je niet meteen aan denkt als je overweegt een extra medewerker in te zetten. Want handig is dat natuurlijk wel, als je nu in feite werk zou moeten laten liggen omdat je handen tekort komt. Of achterstanden oploopt omdat je op zeker moment eigenlijk te veel werk hebt aangenomen wat 'tegelijk' af moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, wel zo eerlijk dat vraagensteller ook positive kant kan lezen lijkt mij, ipv alleen maar kosten en koppijn. Zo te lezen dan!