Van welke factoren hangt een fooi af?

Ik bezorg dus pizza's (domino's pizza). Sommige mensen geven 2,50 fooi andere helemaal niks. het gemiddelde is een 1 euro. maar zijn er factoren die hierbij meespelen? persoonlijk denk ik dat de klant de fooi van tevoren al heeft klaar gelegt . dat het van tevoren dus al besloten is.

ik heb zelf nog nooit eten laten bezorgen. iemand hier wel? hoe en wanneer geef je het meeste fooi? zou een button op je borst spelden met de tekst: "mijn fooi gaat naar kika" desnoods helpen:p(dat was niet serieus het laatste)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

bij mij staat de fooi niet van te voren vast er zijn wel een aantal dingen waar ik rekening mee hou
paar punten waar ik op let bij een pizza bezorger :
1 hoe hard komt hij aangekrost met een rot gang = minder fooi
2 hoe zet hij zijn brommer neer kwakt ie hem tegen de gevel of in de planten = minder fooi
3 hoe snel was de bezorger met de pizza s ook al kan die daar niet altijd zelf wat aan doen als ik 45 min op mijn pizza moet wachten kan de bezorger fluiten naar zijn fooi
4 en dan hoe staat ie aan de deur
+ punten :
helm af
lach op zijn gezicht
gebruikt woorden als goeden avond meneer en eet smakkenlijk (en belangrijk meen dit ook )
zeg als je weg loopt altijd bedankt meneer ook al heb je de fooi dan al binnen mocht je er nog een keer komen heeft ie dat misschien nog onthouden
- punten
helm nog zo half op zijn hoofd je weet wel op zijn voorhoofd (niet eens de moeite genomen dat stomme ding af te zetten
staat half ongeinteresseerd aan de deur
kijkt chagrijnig

kortom een hoop dingen die in die korte tijd voor fooi verhogend of fooiverlagend kunnen zorgen

dat wil niet zeggen dat sommige mensen de fooi idd al van te voren hebben bepaald

en hou altijd in gedachten behandel mensen die geen fooi geven ook vriendelijk het blijven klanten fooi is niet verpicht ze betalen wel je salaris

hoop dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind deze een plus waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord, vooral van die helm is goed om te vermelden +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!:) ik heb alle puntjes gevolgt. en de laatste 2 keer bezorgen waren mijn fooien aanzienlijk hoger. normaal heb ik met ongeveer 8 ritjes 5 euro. nu al 2x 12-15 euro!
super bedankt allemaal

Andere antwoorden (22)

Ik bestel regelmatig een pizza en geef meestal 1 euro (krenterig he?). Maar ik kan me voorstellen dat als ik net extra heb verdiend of zo, dat ik dan E 2,50 geef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan twee dingen.
1. Aan jullie klantenservice en de kwaliteit: is de klant tevreden?
2. Aan het karakter en de mening van de klant. Sommige mensen geven nooit fooi omdat ze dit niet nodig vinden of omdat ze het geld niet hebben. Anderen hebben in hun opvoeding geleerd dat het hoort en geven wel fooi.

Er is dus geen peil op te trekken. Jij en ik vinden het onbeleefd om het niet te doen. Anderen vinden het raar dat jij de fooi krijgt, en niet de kok of de telefonist.

Een andere reden voor mensen om geen fooi te geven is omdat de fooi ooit ontstaan is om personeel te betalen die niet betaald werden. Nu krijg je buiten je fooien om ook gewoon betaald!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks is nog te veel, je hebt al betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vroeger zelf maaltijden bezorgd, voor een pizzaria, maar ook voor een Chinees. Bovendien bestel ik zelf geregeld iets bij een bezorgddienst. Ben dus een beetje een kenner :).

Viel me op dat toen ik nog bezorger was, dat het weer heel erg bepalend was voor de hoogte van de fooi. Bij mooi weer, wanneer bezorgen juist een pretje was, waren de mensen in een betere stemming en waren de fooien goed.

Bij slecht weer, regen, kou etc, wanneer het bezorgen juist een grotere prestatie was, waren de fooien juist een stuk lager. Heeft dus kennelijk heel erg met de stemming van de mensen te maken en niet zozeer met de moeite, die de bezorger heeft moeten doen.

Zelf laat ik de hoogte van de fooi meestal afhangen van het bedrag dat ik moet afrekenen. Meestal rond ik dan af naar boven, naar een mooi rond getal. Is het bedrag al rond, dan is het heel erg afhankelijk, of ik nog extra kleingeld in de portemonnaie heb zitten. In dat laatste geval heeft de bezorgen soms ook gewoon pech en krijgt geen fooi.
13 jaar geleden
Om met het laatste te beginnen, nee, dit zal mij in ieder geval niet overhalen om meer fooi te geven. Afgelopen week weer in het nieuws kunnen horen hoe hoog de salarissen zijn voor de verschillende directies van " goede doelen".

Mijn fooi hangt van een aantal dingen af:

- Is de bezorger op tijd? Wanneer ik ruimschoots langer heb moeten wachten dan men aan de telefoon heeft aangegeven, geef ik geen fooi.

- Een vriendelijke, spontane bezorgen krijgt van mij meer fooi dan bezorger die voor m'n deur staat te chagrijnen. Die krijgt niets. Die doet het maar met z'n gewone salaris.

De hoogte van de fooi die ik geef, hangt ook een beetje van het aankoopbedrag af. Gemiddeld is het denk ik ongeveer 2 Euro. Stel dat ik bijvoorbeeld een pizza bestel van 13.50, en ik betaal met 15, is de fooi dus maar 1.50. Dan geef ik er geen muntje van 50 cent bij.

Verder heeft bovenstaande bij mij ook betrekking op het eten in een restaurant.
Hier heeft natuurlijk de kwaliteit van het eten ook mee te maken. Als het gewoon niet lekker was, geef ik geen fooi.

Was het gewoon prima te eten, deed de ober zijn werk goed, en met veel plezier en vriendelijkheid, kan hij/zij van mij een prima fooi krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze een half uur te laat komen kreeg ik toch 3,- korting bij Domino's?! Nou dat gebeurt vaak zat dus mijn fooi is bijna standaard 3,-.
Bovendien (even persoonlijk) vind ik het rijgedrag vaak levensgevaarlijk. Ik zou er een euro per keer voor overhebben dat ze wat zachter zouden rijden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij hangt het af van hoeveel ik besteld heb, hoeveel moeite de bezorger moet doen (ik laat je naar vier hoog lopen) en hoe snel de pizza er is. Verder ervaring uit het verleden: bezorgers van een pizzeria waar ik goede ervaringen mee heb krijgen snel meer fooi.

Ik leg trouwens wel een fooi klaar, maar als jij na anderhalf uur pas komt, wordt je kans op een (volledige) fooi flink kleiner. Daar kun je dan waarschijnlijk je collega's in de keuken op aankijken.

Ik geef trouwens uit principe géén fooi als het restaurant bezorgkosten rekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij pizza's tussen de 1 en 2,5 euro afrondend naar boven. meestal rond de 10 procent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fooi mag...maar moet niet..ook een pizza bezorger krijgt een salaris.
ook al zal dat niet hoog zijn , maar dat wist je van tevoren.
dus al wat je krijgt is meegenomen, maar ik zou als ik jou was geen buttons gaan dragen, komt erg goedkoop over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een restaurant is 10% normaal,dat zou hier dus ook kunnen,met eventule afronding naar boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er helemaal van af. Doe ik een kleine bestelling, dan is de fooi ook kleiner, en bij een grote bestelling is m'n fooi groter, dus ik baseer me op een soort percentage.
Is de bezorger erg laat, dan wordt de van tevoren geplande fooi lager, is het rotweer, dan zal ie hoger worden.
Wat ook meespeelt: als een restaurant al 3 euro rekent voor bezorgen, dan geef ik een lagere fooi, hoewel het natuurlijk niets zegt over hoeveel ze de bezorgers betalen. Maar als ik dan ook nog 2 euro fooi geef betaal ik al 5 euro voor het bezorgen en dat vind ik teveel.
Standaard geef ik vaak 1 of 2 euro, een kleine bestelling bij slecht weer zal dan snel 1,50 worden.
Heel soms heb ik geen muntgeld in huis (als ik online betaald heb) en dan voel ik me een beetje lullig.
Als een bezorger van restaurant X loopt te zeuren om een fooi (bijvoorbeeld bij cash betalen eerst geen wisselgeld hebben terwijl je bij het bestellen al aangaf dat je met een rond bedrag zou betalen), dan zal de volgende bezorger van hetzelfde restaurant een lagere standaardfooi krijgen. Misschien niet helemaal fair, maar zo werkt het wel.
En die ene bezorger die hoe dan ook altijd stralend lacht en elke keer zegt: 'Wat ziet u er vandaag geweldig uit' en dat ook nog heel geloofwaardig brengt al zegt ie dat tegen iedereen, krijgt toch een hogere fooi;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bestel nooit pizza, want ik vind het niet lekker, maar als ik dat wel zou doen zou de hoeveelheid van de fooi afhangen van een aantal factoren:

- de totaalprijs, als het € 14.00 is, ben je eerder geneigd om maar een euro te geven.
- hoe lang het duurt voordat ik de pizza krijg
- het wisselgeld van de pizzakoerier, kijk als je geen wisselgeld hebt en de klant heeft het niet gepast, geef je sneller fooi.
- de kwaliteit van de pizza en of de koerier alles mee heeft wat ik heb besteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bestel nooit een pizza, maar ik laat vaak boodschappen bezorgen bij de Albert Heijn.
Het ligt er dan aan, of ik kleingeld in huis heb.
Ik leg de fooi klaar ja, maar als ik merk dat de bezorger zijn werk niet goed gedaan heeft, dan geef ik die fooi soms niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik fooien geven iets raars... Ik bedoel, ze krijgen gewoon betaald voor hun werk en waarom moet ik hun wel een fooi geven terwijl ik in mijn werk nooit een fooi krijg? Ik ben echt geen krent en ik geef heus wel eens fooi (zo vaak bestel ik overigens geen eten) maar ik vind het ergerlijk dat de bezorgers het min of meer verwachten, en daar kan ik slecht tegen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of de persoon in kwestie vindt
dat het eten lekker is
goed bezorgd/verzorgd werd/is
en het te nuttigen/genuttigde goed gepresenteerd is/werd
en of de persoon het er voor over heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt vast afgezaagd en flauw, maar ik krijg ook geen fooi als ik mijn werk gedaan heb zoals het moet. Eigenlijk heb ik wel een vraag aan de steller; geef je fooi aan de cassiere in de super? Waarschijnlijk niet en die doet toch ook enorm haar/zijn best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien, maar dat is bij zulke baantjes gewoon normaal als je een fooi geeft. en ik zeg altijd echt altijd bij de kassa als ik 4 euro geef en ik moet 3,70 afrekenen: laat het wisselgeld maar zitten. ik weet niet of zij dat in hun eigen zak steken ofniet. en ook altijd als er zo'n man de straatkrant verkoopt of een instrument bespeelt geef ik ze een eurootje:p. ik ben altijd van mening: 1 gave/fooi maakt 2 mensen blij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de meeste bedrijven waar ook een service gekocht word is fooi geven heel normaal b.v. bezorg dienst van een bouwmarkt taxi schoufeur
als de casier chaga is is dat maar 1 minuut een chaga ober moet je de hele avond naar staren
en daarbij ik werk 50-60 uur in de week verdioen 1300 euro netto mag dat fooitje er dan bij
meestal geef je een fooi als:
- de bezorger vriendelijk is
- je bijvoorbeeld € 8.- moet betalen en je hebt alleen een briefje van 10 dan zeggen ze soms: hou de rest maar
- jijzelf niet gierig bent(of gewoon geen geld over hebt om fooi te geven)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook bezorger geweest 2 jaar geleden.

Er van uit gaande dat elke bezorger netjes en beleefd is zijn dit de factoren naar mijn mening;
- Snelheid van bezorging ( ligt vaak aan de keuken)
- Afgerond bedrag (18,50 wordt 1,50 fooi etc.)
- Type persoon
- Humeur persoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. tip over fooi ;)

Ik denk dat je qua fooi in het verkeerde vak zit..
In de horeca is het vrij normaal een fooitje te geven, omdat je per drankje/rondje niet zo veel uitgeeft, dan voel je er niet zo veel van.. Dan rond je het gewoon netjes af. Ik wel tenminste..
Als je een pizza besteld staat er ten eerste altijd al bij (hier ten minste wel) dat er 2,50 bezorgkosten bijkomen.. Dus dan zou je denken dat de fooi al meegerekend is. En 2,50 is wel een behoorlijke tip. En dan geef je niet zo snel wat extra als je ineens al 20 euro kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat als je als je de bestelling herhaalt: 'U had 1 pizza calzone en een lekker stukje stokbrood erbij' dat mensen dat prettig vinden omdat ze zeker weten dat de bestelling goed is en een stukje betrokkenheid, maar dat was meer bij horeca. Misschien kun je het eens proberen, ook in de regen; net even een stukje aandacht. 'Ik zie dat nu net op tijd uit de douche komt voor een lekker stuk pizza'.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje van mij, ik ben het met je eens... geldt overigens niet alleen voor pizzabezorgers maar zo ongeveer bij alles... Een klein stukje persoonlijke betrokkenheid, ook al is het nep, vinden mensen vaak fijn... Geeft ze een beetje het gevoel alsof ze meer zijn dan nummertje zoveel...
Bij mij komt er geen fooi; De restaurants rekenen bij ons in de buurt allemaal 2-4 euro bezorgkosten. Dus feitelijk hebben ze wat mij betreft op dat moment de fooi al in rekening gebracht.

Zou het gratis bezorgen zijn, dan is het meestal een kwestie van afronden, waarbij ik de 5-10% regel hanteer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan hoe jij je openstelt tegenover de klant.
Als jij beleefd ben kun je wellicht wat meer krijgen dan normaal. Maar sommige mensen vinden het niet nodig om fooi te geven.

En gelukkig was het laatste niet serieus want dat zou niet werken.

Toegevoegd na 13 seconden:
Voor mij niet althans