Vanwege de onverstoorbare, stoicijnse indruk die de uil doorgaans wekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een uil is een nachtdier en kan dingen zien die anderen niet zien, hetgeen ook geduid wordt als wijsheid.

Het was bij de Grieken al zo, Athena, de Griekse godin van de wijsheid, wordt vergezeld door een uil.
13 jaar geleden
Een uil staat niet alleen voor wijsheid, maar ook voor domheid, kijk hier maar eens.
Volgens het volksgeloof brengt het geroep van een uil ongeluk. Als hij 's nachts tegen het raam vliegt van een kamer waarin een ziek persoon ligt, dan duidt dit op een naderend sterfgeval.[2]

De uil staat zowel symbool voor domheid als voor wijsheid. Zo wordt met een uilskuiken een dom persoon aangeduid. Een uil is een nachtdier en kan dingen zien die anderen niet zien, hetgeen geduid wordt als wijsheid. Athena, de Griekse godin van de wijsheid wordt vergezeld door een uil.

In veel volksverhalen komen uilen voor, zie bijvoorbeeld De uil en Tijl Uilenspiegel. Een uil wordt in verband gebracht met heksen. De sneeuwuil werd door de verhalen van Harry Potter erg populair, zie Hedwig en Uilenvleugel.
Bronnen: