Kan de mens zonder geld?

Zou het in de toekomst mogelijk zijn dat geld niet meer bestaat? Dat we een bepaalde fase zijn doorlopen dat iedereen op de wereld hetzelfde krijgt? Ongeacht het werk dat je doet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Iedereen hetzelfde voor hetzelfde werk is geen optie. De mensen met een goed betaalde baan zouden niet meer werken, omdat ze toch hetzelfde krijgen als iedereen. Wat voor verschil zit er dan nog tussen de 'standen'?

Geld zal altijd blijven bestaan. Waarschijnlijk niet in de vorm van een muntje en een papiertje. Ik denk dat het over een tijdje allemaal digitaal wordt. Betalen met je pinpas, vingerafdruk of zelfs met een chip in je huid, het komt eraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk hebben we allang geen echt geld meer, alleen nog maar cijfertjes en papiertjes die min of meer de vruchten van je arbeid vertegenwoordigen, en dat spulletje -waar iedereen ook veel vertrouwen in heeft - is noodzakelijk om meer dan een basale samenleving op te bouwen.

Natuurlijk zou je in theorie weer terug kunnen naar de oude manier van ruilhandel, maar dan vallener wel heel erg veel beroepen af (vooral in de dienstverlenende sector) en stort uiteindelijk natuurlijk de economie in elkaar. Dikke kans dat we in no time weer iets als geld uitgevonden zouden hebben. Niet voor niets is het idee van geld op verschillende tijden en plaatsen onafhankelijk van elkaar ontstaan.

Dus of we in de toekomst dat systeem gaan afschaffen en allemaal hetzelfe gaan krijgen ? Nee, uitgesloten zolang mensen mensen zijn, en altijd net iets meer willen hebben dan een ander.

Enne, ongeacht het werk dat je doet betekent ook : ongeacht OF je werkt. Dat weet je zelf denk ik ook wel, dat dat niet gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaker gestelde vraag. Hier een antwoord(beste) van Jelle.
Ja hoor. Dan gaan we gewoon weer terug naar het ruilen van goederen. Het zal wel een stuk lastiger worden, omdat het niet zo makkelijk is om te kijken hoeveel kippen je moet hebben om een kilo kaas te krijgen.

Je hele maatschappij gaat ondersteboven. Dus we kunnen niet doorleven zoals we nu doen. Maar geld is geen vereiste voor het bestaan van de mensheid. In romeinse tijd was er ook nog geen echt geld, en werd zout gebruikt als betaalmiddel De soldaten van het Romeinse leger werden betaald met zoutstaven, Salarium genoemd. Het huidige woord salaris is daar van afgeleid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens kan zonder geld, maar de huidige economie niet meer.We gaan neit terug naar een ruilmiddel systeem, puur omdat het handig is om een tussen-ruil middel te hebben:

Geld is uitgevonden om diensten die op ongelijke momenten in de tijd geleverd worden te kunnen compenseren. Dus niet meer een briefje waarin staat dat je in het najaar de bakker nog 10 kilo vlees schuldig bent in ruil voor het geleverde brood, maar gewoon ik geef jou nu elke weer een kwart zilverstuk voor een brood. Aan het einde van het jaar als ik ga slachten krijg jij 10 kilo vlees voor een zilverstuk per kilo.

De zilverstukken kregen vervolgens een garantie stempel & kartelrandje zodat je zeker wist wat het gewicht van het zilver was (Zo hoef je je stukken niet elke keer te wegen) en voila, geld is geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou ideaal zijn, maar ik denk het niet. er zal altijd behoefte blijven aan een middel om de waarde van goederen en diensten uit te drukken. waarmee mensen die niet over een waarde in goederen of diensten beschikken, toch aankopen kunnen doen enz enz.
ik denk wel, dat er uit eindelijk een eerlijker systeem zal ontstaan, maar voorwaarde is dan wel, dat de mensen eerst zelf eerlijker worden. dat mogen de bevoorrechte mensen (op welke manier dan ook) niet zondermeer een groter deel van de koek opeisen. of dat nu op een legale of een illegale manier gebeurt. want legaal is vaak heel wat anders dan eerlijk, of collegiaal, of menselijk of hoe je dat ook noemen wil.