Hoe praat je in een groep?

Ik bedoel hiermee geen presentatie ofzo.

Ik heb de afgelopen weken het meesterwerk van ''How to win Friends and Influence People'' gelezen. Ik merk dat ik elke principe van de beschreven vaardigheden kan toepassen, maar niet in een groep. 1 op 1 kan ik (opzich) gemakkelijk praten. Als ik merk dat er iemand meeluistert dan wordt ik al gauw zenuwachtig. Ik weet dat het tegen een ''groep'' praten niet echt bestaat, maar toch is er iets in mij dat ik niet durf te praten tegen iemand als er meerdere mensen luisteren.

Ik zal hier een situatie schetsen: ik was laatst aan tafel met 7 anderen mensen. Er zijn dan mensen die gewoon kunnen praten tegen andere personen en dan luister ik mee. Echter als ik praat tegen iemand en ik merk dat er 5 anderen mee luisteren dan vind ik dat niet prettig. Het lijkt dus alsof ik geef om wat anderen van me vinden. Het lijkt dus alsof ik 1 op 1 in een comfortzone zit (misschien 3 ook nog wel) maar bij meer dan 5 personen durf ik gewoon niet te praten. Het is zo erg dat ik een uur heb geluisterd en niks heb gezegd.

Weet iemand hoe ik hiermee om kan gaan en met name hier beter in wordt?

Groetjes,

11 maanden geleden
1K
Ritsuka
11 maanden geleden
Blijven oefenen, gaat vanzelf beter

Geef als eerste antwoord