Is het in Nederland fijn om aan de kust te wonen? En zijn de woningen er duurder dan in het midden van het land?

Het lijkt me prachtig om elke dag, zomer en winter, een strandwandeling te maken. Maar sta je in de zomer niet elke dag in de file als je ergens anders naar toe wilt?

Wat zijn de voor en nadelen voor het wonen in een populaire kustplaats?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Als je persé met de auto tot aan je huis aan de boulevard van Scheveningen wilt komen in de zomer tussen 10 en 15 dan sta je inderdaad in de file, 's morgens vroeg naar je werk en 's avonds weer terug naar huis heb je ongeveer dezelfde verkeersdruk als ergens anders aangezien de badgasten dan juist de tegengestelde richting op gaan. Parkeren is natuurlijk ook een probleem, zelf wanneer je een stukje van de kust af woont.

Overigens is het in bijvoorbeeld Scheveningen prima met de tram reizen, dan heb jeweinig last van files.

Ieder huis met uitzicht op zee is natuurlijk duurder dan een paar straten verderop, dat geldt voor alle locaties dus ook in zeeland. Vergelijk je een huis in zeeland met een in scheveningen, dan is zeeland natuurlijk een stuk goedkoper.

Andere nadelen zijn het zout, dit vreet aan je huis, je auto etc. waardoor je meer last van slijtage hebt en dus beter/meer onderhoud moet plegen. Als je de keus hebt, koop dan geen 2e-hands auto van iemand vlak bij de kust woont en geen garage heeft :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is prachtig om aan de kust te wonen en van de files heb je geen last, je gaat gewoon op de fiets.
Volgens mij ligt het eraan waar je wilt wonen aan de kust.
Sommige plaatsen zijn wat duurder met huizen dan andere.
Maar in Noord Holland is het wel betaalbaar hoor (ik kan niet in jou portemonnee kijken natuurlijk), in het noorden van Nederland zal het niet duur zijn. Bij Bloemendaal e.o. is het wel wat prijziger.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nadelen weet ik zo niet, misschien dat je erop uitgekeken raakt, maar dat kan ik mij niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk wonen aan de kust. Lekker aan zee en vaak kunnen genieten. +
Ja natuurlijk is het fijn om aan de kust te wonen. Heerlijk uitwaaien, genieten van de ruisende zee. Lange wandelingen.

Over het algemeen is het aan de kust duur wonen. En zullen vrees ik ook duurder zijn dan in het westen van het land. Want de kust, daar betaal je voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga je nou aan scheveningen denken dan zou duindorp een heel leuk en goedkoop alternatief zijn. Ligt op loopafstand van het strand. Super best hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me heerlijk om vlakbij zee te wonen vooral in de zomer. Min punt lijkt me de winter,zware storme etc maar n strandwandeling kan altijd om lekker uittewaaien. In de provincie Zeeland zijn koopwoningen stukken goedkoper. Wil je de bekende badplaatsen zoals scheveningen ben je wel wat meer kwijt voor n huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet aan het strand woont droom je over het strand en ga je er dan wonen dan verlang misschien wel weer terug waar je nu woont : man zegt toch altijd dat het gras bij de buren groener is .