Hoe erg is het aftrekken van de hoofddoek van een moslima?

Deze vraag klinkt vreemd, ik weet het.

De vraag is niet bot bedoeld - ik zou het niet in mijn hoofd halen, een moslima zo te behandelen. Net zomin als ik de ijsmuts van een schaatser zou aftrekken, zoiets doe je gewoon niet.

Waarom dan toch deze vraag?

Ik weet dat moslima's een hoofddoek moeten, of willen, dragen. Ze voelen zich naakt, of zondig, als ze zonder hoofddoek op straat lopen.

Maar: hoe erg is dat nu, hoe belangrijk is die hoofddoek voor ze? Om daar achter te komen, stel ik deze vraag.

Is het voor hen net zo erg als voor mij wanneer mijn ijsmuts wordt afgetrokken? Of is het net zo erg als voor mij wanneer iemand mijn broek naar beneden trekt, zodat ik in mijn onderbroek op straat sta? Of is het net zo erg als voor mij wanneer iemand mijn broek en mijn onderbroek naar beneden trekt? Of is het net zo erg als wanneer iemand zijn hand in mijn onderbroek steekt?

Het gaat dus om hoe erg het gevoelsmatig zou zijn voor de moslima wanneer haar hoofddoek wordt afgetrokken.

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessante vraag!
Vooral de voorbeelden die je daarna aanhaalt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon ff proberen zeg ik!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op GV komen allerlei mensen, autochtoon en allochtoon dus ik stel voor dat we ff afwachten tot een moslima, die er verstand van heeft, hier een antwoord op geeft. Anders staan er straks allemaal leuk gegiste antwoorden van mensen die het eigenlijk ook niet weten.

Het beste antwoord

Ik vind je vraag helemaal niet zo vreemd, want een hoofddoek heeft een veel grotere betekenis voor de moslima dan de meesten zich kunnen voorstellen.

Het gevoel wanneer iemand je hoofddoek af zou trekken, is vergelijkbaar met wanneer iemand jouw broek en onderbroek naar beneden trekt.

Het geeft een gevoel van enorme schaamte, onbedekte naaktheid, kwetsbaarheid, onzekerheid. Het gevoel dat er ineens iets zichtbaar is, wat de meesten onder ons liever voor anderen verborgen willen houden.

Ik kan natuurlijk niet voor alle moslima's spreken, maar het overgrote deel draagt een hoofddoek met als voornaamste reden zich te beschermen. En ineens valt die bescherming weg. Gevoelsmatig gaat het dus heel erg ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Heel, heel erg shockerend. Ik zat eens in een vliegtuig, waar een spelend jongetje dat deed. Haar man zette letterlijk het hele vliegtuig op zijn kop. Nou ja, bijna letterlijk dan....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar man...... misschien is dit dan de essentie van de hoofddoek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol +1
Ik denk vergelijkbaar als voor jou in je blote kont moeten gaan staan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk net zo erg als dat je een Nederlandse vrouw die een pruik draagt,en deze van haar hoofd zou trekken.
Een diep gevoel van schaamte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is volgens mij afhankelijk van de individuele moslima.

Je hebt er die zwaar religieus zijn, anderen moeten, andere doen een hoofddoek om om te provoceren.

Ik ben benieuwd hoe lang je vraag blijft staan aangezien ze hier vragen die over moslims gaan verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ook vragen die zijn gesteld vanuit een oprechte interesse in de belevingswereld van moslim(a')s? Ik heb niet voor niets zo'n uitgebreide toelichting geschreven. Daarbij had ik overigens niet de moderators in gedachte - ik verwacht niet dat deze vraag om die reden zou kunnen worden verwijderd. Ik heb de toelichting geschreven om voor de GV-ers duidelijk te maken dat ik oprecht geïnteresseerd ben in de belevingswereld van een (voor mij) andere cultuur, en dat ik moslim(a')s met alle respect wil en zal bejegenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men is bang dat het gaat uitlopen op chatten en een reden die ik verder nog kreeg was dat niet iedereen er een antwoord op kon geven. Nou, een niet moslima kan eigenlijk geen antwoord geven op je vraag, alleen gissen. Dus "niet iedereen kan er antwoord op geven". Vandaar dat ik benieuwd ben of hij mag blijven staan. Nu vind ik dat je best een vraag mag stellen over moslims maar schijnbaar is men bang voor.... iets. Ik stelde trouwens zelf geen vraag over moslims. Ik vroeg naar de basisbeginselen van de geloven die er zijn. Leek me wel interessant.
Cryofiel
14 jaar geleden
Er is geen enkele vraag die door iedereen kan worden beantwoord, toch? Een vraag over de techniek van de inspuittijdstipcontrole in een moderne verbrandingsmotor bijvoorbeeld - die kan alleen door bepaalde experts worden beantwoord. Toch denk ik dat die vraag zal blijven staan - terecht, overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, dat vond ik ook maar je bent afhankelijk van diegene die achter de delete knop zit. En moslims blijven een heet hangijzer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik stelde trouwens zelf geen vraag over moslims. Ik vroeg naar de basisbeginselen van de geloven die er zijn. Leek me wel interessant." Is die vraag dan verwijderd, aangezien je aangeeft dat vragen over moslims worden verwijderd? Verder staan er waarschijnlijk zo'n 79 (een aantal zoekopdrachten opgeteld) of meer vragen over moslims/islamieten/Wilders (die gaan eigenlijk bijna allemaal over moslims) op GV.
Je trekt dus een conclusie over GV (geen vragen over moslims) die ik niet deel.
Wanneer je de lichamelijke integriteit van iemand schendt is dat heel erg. Ik denk dat je voor aanranding aangeklaagd zou kunnen worden. Heel erg, dus…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd het zou heel erg zijn. Want een land als Nederland is toch een land als goddienstvrijheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe is godsdienstvrijheid hier het punt? Het gaat niet om de staat die hoofddoeken verbiedt (dan zou je kunnen discussiëren over godsdienstvrijheid) maar een individu die een hoofddoek aftrekt.
denk dat het aftrekken van een hoofddoek, gelijk staat als dat je aan haar "muts" zou komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk is het erg.
het is een regel van hun geloof die die vrouwen naleven. en die ze ook heel serieus nemen. afblijven ja het is erg!