Waarom vervelen zoveel mensen zich tegenwoordig?

Elke dag is er wel een tiener op GV die zich verveeld. Ik kan me niet herinneren me ooit verveeld te hebben. Kunnen tieners zich niet meer vermaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Gebrek aan leren spelen en de nodige speelruimte.
De tv en computer heeft hun fantasie afgepakt en wat moet je dan als er niks leuks is op de tv?
Ik ging vroeger ook nog naar een knutsel club en daar leerde je van alles maar of die nog bestaan. Bovendien moest ik altijd wel even mijn vader of moeder ergens mee helpen als ik zat te niksen, dat is tegenwoordig met alle machines en voorzieningen ook niet meer echt nodig.

Toegevoegd na 5 minuten:
En boeken lezen doen ze ook steeds minder, heel jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 kheb ook nog op zon knutselclubje gezeten,tja andere tijden hé
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag me af of het nog bestaat ik hoor er nooit meer van. Ach ik wordt oud, geloof ik en dan komt de nostalgie weer boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doepie bedankt.

Andere antwoorden (13)

Deze kinderen en tieners denken even dat ze niets weten te verzinnen om te gaan doen.
Ze denken dat ze al hun boeken uit hebben gelezen en al het speelgoed bespeeld.
Terwijl als zij die vraag stellen hier op GV wat ze dan kunnen gaan doen.
Er een hele rits met antwoorden komt die ze zelf ook gemakkelijk hadden kunnen bedenken.
Dat ze zich vervelen en niets te doen hebben zit vooral tussen hun oren.
Net als zoveel dingen.
Want er is echt meer dan zat te doen, ook in de vakantie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft verveling vooral te maken met niet of moeilijk inlosbare verwachtingen; als er geen zicht is op een situatie die je graag ziet ga je je vervelen zonder de mogelijkheden te benutten die je huidige situatie wel biedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er tegenwoordig zóveel voor kinderen te doen, dat ze geen keuze kunnen maken. Wij hadden een aantal favoriete spelletjes, we speelden buiten (wat nog redelijk veilig kon), we lazen veel boeken en in het weekend was er wel een leuke familieshow op de televisie. Nu worden de kinderen overvoerd met computerspelletjes, zitten uren voor de televisie filmpjes te kijken (en clips als ze ouder zijn), worden naar school, voetbal, vriendjes en vriendinnetjes gebracht en gehaald. Ze hoeven niet meer zelf te bedenken wat ze gaan doen. Wanneer hen op een moment dan niets wordt aangereikt weten ze niks te beginnen. En vervelen zich dus. En als het jongens zijn gaan ze dan helaas ook wel eens andermans eigendommen vernielen. Zo denk ik dat het gekomen is.
Amadea
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat het een soort van lifestyle is geworden, wat het een interessant fenomeen maakt.

Verveling heerst - Hyves.nl
Het vrienden netwerk Hyves is sinds de start in oktober 2004 uitgegroeid tot Nederlands populairste site, met meer dan 9 miljoen leden.

Er zijn ook allerlei blogs en you tube films ( hele slechte!)met als titel : verveling heerst.

Ik weet het ook niet, snap het ook niet, ik gok maar wat:
Volgens mij heeft het te maken met
* opvoeding en intelligentie.
* het te grote aanbod aan activiteiten waar niet uit gekozen kan worden.
* blijkbaar slaagt men er op scholen ook niet in om tieners een brede interesse bij te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelen is goed.

Je moet je vervelen, als tiener, dat hoort zo.

Daar moet je van genieten.

Als je geen tijd hebt om je te vervelen, kun je niet iets nieuws ontwikkelen.

Als je altijd wat leuks te doen hebt, wat valt er dan te kiezen...?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo "vervelen is goed" mijn ervaring is dat mensen die zich vervelen, strontvervelend zijn!
Het is een gebrek aan creativiteit en interesse. Om zelfstandig - op eigen initiatief - bezig te zijn moet je de mogelijkheid hebben om iets te bedenken. Het bedenken van een bezigheid wordt bemoeilijkt door een gebrek aan interesse. Het is ook wetenschappelijk bewezen dat het bezig houden met andermans leven (roddels lezen, netwerken, chatten, soaps, reality soaps etc.) dit ook nog versterkt. Op deze manier ontstaat er nog minder interesse voor het eigen leven / bezigheden.

Sommige mensen hebben een overschot aan creativiteit en interesse en meestal zijn dat de mensen die bewust de TV niet aanzetten, om te voorkomen dat ze ongewenst de TV ingezogen worden om vervolgens de hele dag als een zombie voor de televisie te zitten. Deze mensen hebben ook (bijna) dagelijks een drive om 'iets nuttigs te doen', zodat ze aan het einde van de dag toch het idee hebben dat ze wat gedaan hebben.

Persoonlijk heb ik last van teveel interesses en bezigheden. Zo ben ik graag bezig met electronica, chemie, magnetisme, schrijven, dichten, robotica, filmen / editen, acteren, de-hoe-werkt-het-theorie. Op allerlei manieren ben ik me dus aan het verdiepen / verrijken en dat dus op verschillende gebieden. Maar zelden kan ik een bezigheid loslaten, maar zo nu en dan moet ik het wel doen omdat het ten kostte gaat van de andere. Een tijdje ben ik bezig geweest met programeren, maar ben ermee gestopt. Om het niveau te bereiken dat ik eventjes een programmaatje schrijf zodat ik die kan gebruiken om bijvoorbeeld een printerpoort aan te sturen, is voor mij te ver weg. Ook het verdiepen in zaken zoals de illuminati, bilderberg(ers), freemasonry (vrije metselaars) en hun invloed op de wereld via media en de muziekwereld, is iets dat ik heb moeten loslaten, omdat ook dit de - voor mij - nuttige bezigheden beperkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een luxe probleem in het rijke Westen. Kids/jongeren/jong volwassenen krijgen blijkbaar niet genoeg bescheidenheid en verantwoording mee om zelf iets te ondernemen. Lijkt mij het nieuwe ontgonnen gebied
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vervelen deed je zelf vroeger ook wel, alleen dat herinner je je nu niet meer. Je filtert dat soort herinneringen eruit. Het heeft er vaak mee te maken dat de verveling toeslaat als je nadenkt over wat je moet gaan doen.

Tegenwoordig hebben kinderen heel veel te doen. Ze doen dus ook veel meer in de tijd die ze hebben dan vroeger. Ze ontvangen meer prikkels om overal aan mee te doen. Ze moeten sporten, uitgaan, Hyves up-to-date houden, hun vriendenkring uitbreiden, games spelen, films kijken etc.

Als er dan een keer een moment is dat je niet weet wat te zullen doen, slaat de verveling toe. Kinderen kunnen tegenwoordig zo veel doen, dat ze het even niet meer weten. Het is eigenlijk de keuzestress van later ("Wat zal ik vandaag eens gaan doen?). Dat zijn vaak ook de momenten dat volwassenen het even niet meer weten. Heel normaal gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is verveling iets van alle tijden. Vroeger verveelden we ons ook en dat hoorde erbij, daar leerde je van. Naar mijn bescheiden mening wordt verveling bij kinderen tegenwoordig een soort taboe en denken veel ouders dat ze hun kinderen (en ook zichzelf,kijk maar eens op de meubelboulevards op zondagmiddag) continu bezig moeten houden.

Hieronder 2 citaten:

Ik hoorde laatst dat het juist heel erg goed is, als kleuters zich zo nu en dan eens vervelen.
Tegenwoordig bestaat de neiging om kinderen ten allen tijde bezig te houden en te zorgen dat ze zich niet vervelen.
Gebeurt dit toch, dan gaan ze zelf op zoek naar iets om zelf te doen en dat bevordert de zelfredzaamheid, taakgerichtheid, creativiteit, enz.
Ik vond dat een hele belangrijke opmerking die me bij is gebleven.
Is het tegenwoordig niet zo dat kinderen vrijwel elk weekend wel een bijzondere activiteit hebben in plaats van lekker thuis spelen en daar dingen doen?
Ik denk dat vervelen op zich best eens heel waardevol kan zijn en zeker moet kunnen.

Dr. Jos: Ledigheid is een deugd, maar die deugd is in gevaar omdat de huidige samenleving overscheduled is. Iedereen heeft het druk-druk-druk en er is geen tijd meer voor een gezonde portie verveling. Want verveling is gezond. Dat is aangetoond in meer dan genoeg medische studies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze tegenwoordig alles al hebben en verveling lijdt toch vaak naar creativiteit en nieuwe dingen ontdekken. Dat is lastig als je alles al hebt. Daarbij bestaat het sociaal contact van tieners tegenwoordig uit internetcontacten en dan kun je moeilijk samen iets gaan doen, met alleen een scherm en een toetsenbord dat ze verbindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het de mensen tegenwoordig veel te gemakkelijk word gemaakt.
Vroeger als mijn moeder boodschappen moest doen was ze daar zowat de halve morgen druk mee. Helemaal naar de andere kant van het dorp op de fiets en dan vaak 2 keer op en neer moeten omdat alles niet in 1 keer mee kon.
Tegenwoordig zit er zowat op iedere hoek van de straat wel een supermarkt of winkelcentrumpje waar je je boodschappen haalt en gaan we voor de kleinste stukjes met de auto.
Binnen een uurtje zijn we dan weer thuis en die overige tijd moeten we doorbrengen met andere dingen.
Tieners hadden vroeger hun dag boek wat hun lief was en ze speelden langer door met hun lego, barbies of knutsel dingen. ( kralen papier lijm en plaatjes) .
Ze leesten meer flutromannetjes of strips. Ze waren drukker met school omdat ze alle verslagen niet van t internet konden halen.
Toen ik een boekwerk over corsages moest maken schreef ik alles met pen en ik fietste met wat klein geld naar de bieb om daar boeken over corsages te zoeken en dan kopierde ik daar uit de plaatjes voor mijn werkstuk.
dat koste mij bijna een hele middag. Tegenwoordig zoeken ze alles op via het internet en ze printen het uit klaar.
En weer uren tijd winst wat in gevuld kan worden met andere bezigheden.
Alleen ze weten dus niet met wat ze hun tijd in kunnen vullen , vandaar dus dat ze zich vervelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verveling heeft een functie, zeker bij kinderen en pubers.
1 Zo leren ze om zichzelf te vermaken;
2 Verveling geeft het lichaam de kans om alle stresshormonen en adrenaline op te ruimen (oh, wat vind ik het heerlijk om een dag lang alleen maar te hangen na een week hard werken!);
3 Het brein is in die periode volop in ontwikkeling, ik heb een sterk vermoeden, maar ik kan het niet aantonen, dat tijdens het vervelen het brein nuttige werkzaamheden verricht zoals herstructureren van het geheugen, opruimen van onnodige informatie, definitief opbergen van belangrijke informatie (dus de wisselwerking tussen korte- en langetermijngeheugen). Dat gaat namelijk makkelijker als je zit te kijken hoe de regen tegen het raam valt dan waneer je in de achtbaan zit;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zoeken naar snelle voldoening. Alles moet nu en meer. Was minder bij onze ouders en meer bij onze kinderen.
Het is een cliché maar wij leven in een wegwerp maatschappij niet alleen materieel maar mentaal ook.