Dat was de Britse aannemer William Willet. In 1905 realiseerde hij dat een groot deel van de Londense bevolking sliep terwijl het al lang dag was. Het verhaal gaat dat hij er van baalde dat hij 's avonds zijn golfpartijen moest stoppen omdat het donker werd. Tot aan zijn dood in 1915 heeft Willet gelobbyd om in Groot-Brittannië de zomertijd in te voeren. Hij zag grote economische en praktische voordelen. Toch was het Duitsland dat tijdens de Eerste Wereldoorlog op 30 april 1916 als eerste de zomertijd invoerde als maatregel om kolen te besparen in oorlogstijd. Duitslands bondgenoten en Groot-Brittannië en neutrale landen (waaronder Nederland) volgden snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd. Ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder is de Engelse aannemer William Willett in 1907.

Tot begin de 20e eeuw had vrijwel elke plaats in ons land zijn eigen tijd, omdat voor de tijdbepaling werd uitgegaan van de hoogste stand van de zon. Omdat de zon in het oosten opkomt en in het westen ondergaat werd de hoogste zonnestand in het oosten van ons land een kwartier eerder bereikt dan in het westen.

De komst van de spoorwegen maakte invoering van een landelijke standaardtijd noodzakelijk. Van 1909 tot 16 mei 1940 kende Nederland de Amsterdamse tijd. Die liep 20 minuten voor op de West-Europese tijd (Greenwich Mean Time) en 40 minuten achter op de Midden-Europese Tijd. Dus 12:00 uur in Nederland was 11:40 in Londen en 12:40 in Berlijn.

Overgang naar de huidige Midden- Europese Tijd vond plaats op 16 mei 1940. Op bevel van de Duitse bezetters werd de klok toen één uur en 40 minuten vooruit gezet. Die zomertijd duurde ook gedurende de winters van 1941 en 1942. Pas in november 1942 werd de klok weer een uur teruggezet.

In de jaren 1943-1945 gold alleen 's zomers de zomertijd, maar in 1946 werd deze voor een periode van ruim dertig jaar geheel afgeschaft. Voor de huidige tijdrekening is de aarde verdeeld in 24 zones, waarin een standaardtijd geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel eens beweerd dat zomertijd voor het eerst voorgesteld werd door Benjamin Franklin en Pascal Lestrade in een brief aan de redactie van de Journal of Paris. Het artikel was echter als grap bedoeld en bovendien stelde Franklin niet voor om de zomertijd in te voeren, maar dat men vroeger moest opstaan en naar bed gaan.

Het eerste serieuze voorstel kwam van de Engelsman William Willet in zijn Waste of Daylight (Verspilling van daglicht) uit 1907, maar hij was niet bij machte om het van de Britse regering gedaan te krijgen, ondanks steun van een aanzienlijke groep parlementsleden.