Moet je bij een begrafenis de dragers van de kist en de helpers een fooi geven ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is niet gebruikelijk,wat wel soms wordt gedaan is de catering die voor koffie enz... zorgt een fooi te geven,maar ook dit is niet verplicht.

Het beste antwoord

Ik ben het niet met de antwoorden eens. In het verleden was het alom gebruikelijk dat dragers van de kist na afloop van een begrafenis een 'envelop met inhoud' kregen. Na afloop gingen ze dan vaak gezamenlijk naar een café om, tijdens het genot van een borreltje, nog even over de gebeurtenis na te praten.

Het geven van een fooi aan een serveerster, taxichauffeur of kamermeisje is heel normaal. Meestal heeft dat te maken met het feit dat ze ongeschoold en fysiek zwaar werk doen, vaak buiten de normale werktijden. Bovendien zijn het niet de bestbetaalde banen en kunnen ze een extraatje goed gebruiken. Wie een fooi geeft, vindt niet dat de fooi-ontvanger te weinig verdient of zielig is, maar wil hem/haar bedanken voor de inzet.

Ongeschoold en fysiek zwaar werk in een niet al zo vrolijke omgeving: dát is wat kistdragers dagelijks doen. Ik vind het dan ook helemaal niet vreemd om de uitvaartleider, na afloop van de begrafenis, een 'envelop met inhoud' te geven.

Toegevoegd na 31 minuten:
De minnen bij de andere antwoorden zijn niet van mij. Ik 'min' zelden of nooit en áls ik het doe zet ik er een toelichting bij. Dat vind ik wel zo netjes...
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net wat ik bedoel daarom dat plusje
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor dit mooie serieuze en volledige antwoord op mijn vraag.
De 10 punten zijn u door mij van harte gegund.

Andere antwoorden (3)

Nee, dat zou ik zeker niet doen.
Als we het over een lachfilm hebben zou je dat er in schrijven: Mr Bean at the Funeral!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
haha ik schrijf me in, die wil ik graag zien +
Neen. Dat kan zelfs als beledigend opgevat worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fooi is een waardering tegenover iemand die een goede service heeft geleverd.
In sommige landen is de fooi een deel van de wedde, wat dan weer een andere betekenis geeft het woord fooi.
Het is u ten alle tijden vrij om een fooi te geven.
Zo zou je ook de dragers een fooi kunnen geven wanneer je tevreden bent over hun werk, of mischien de extra aandacht die ze geboden hebben.
Dit kan dan op een discrete manier worden afgegeven.
Het is niet gebruikelijk of moreel verplicht om deze mensen een fooi te geven, maar het kan perfekt. Bij de afrekening van het factuur kan je bv iets meer geven voor de dragers, maar dan is het risico dat ze iets krijgen.
Het doet deze mensen ook goed dat ze complimenten krijgen over hun werk, door een handruk te geven na de begrafenis. Bij de handruk kan er dan discreet iets afgegeven worden.
Maar nogmaals het is niet zo gebruikelijk als in bv een restaurant.
Robby BB