Wat zegt de etiquette over de kleding van de ouders van het bruidspaar?

Stel dat de ene ouder voor een bepaalde kledingstijl kiest, is de andere familie dan 'verplicht' zich aan te passen? Oftewel, moeten de beide families gelijk gekleed gaan voor wat betreft de mate van formaliteit? Dus beide moeders hoed, of beiden niet. Of beide vaders jacquet, of beide niet.

Toegevoegd na 46 minuten:
Het gaat me vooral om de gelijkheid tussen beide ouderparen / families. Hoe belangrijk is dat in de etiquette?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Ouders hoeven zich niet aan elkaars kleding aan te passen.
Wel zullen ze-uit respect voor het bruidspaar- onberispelijk gekleed gaan.
Dus net pak/ schoenen .kapper (!) voor de man en chic setje kleding , bijpassende schoenen voor de vrouw+ visage etc.
De ouders zijn hoofdfiguren, direct na bruid/bruidegom.
Het is denk ik niet beleefd de ouders kleding voor te schrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoofdfiguren moet zijn hoofdpersonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige etiquette is, dat de bruid de enige is die wit draagt, houdt er ook rekening mee, dat je niet meer aandacht trekt dan de bruid en bruidegom, het is hun dag.
Trek iets aan waar jij je zeker en lekker in voelt, dat mag best iets zijn, wat je normaal niet zou dragen, maar zorg wel dat je jezelf blijft, misschien vindt jouw (schoon)dochter het leuk mee te gaan, als jij je kleding gaat kopen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Hier vindt je alles over de etiquettes, die bij een bruiloft horen, maar inmiddels niet vaak meer worden uitgevoerd.
Ik zou kiezen voor mijn eigen stijl, tenzij het bruidspaar een dresscode heeft vastgesteld.

Toegevoegd na 36 minuten:
www.trouweninderegio.nl › alles over trouwen › specials
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er met de etiquette om dat het bruidspaar niet met plaatsvervangende schaamte rondloopt. "iedereen" in gekleed pak en (schoon)ouders in hun daagse kloffie. Of (schoon)pa als enige in jaquet (waar haalt hij dat og tegenwoordig?) en de andere pa in spijkerbroek.
11 jaar geleden
De etiquette zegt niets daarover want het bruidspaar kan bepalen wat de kledingeis is (en daar kun je wel of geen gehoor aan geven).

Je moet dus bij het bruidspaar zijn, vragen wat zij willen. het ene bruidspaar zal het niets uitmaken en gaat zelf ook niet als echt bruidspaar naar de eigen bruiloft in vol ornaat en het andere bruidspaar heeft allerlei kledingeisen.

Mijn moeder (overleden) had drie kinderen en heeft bij alle kinderen een hoedje gedragen, gewoon omdat ze dat zelf leuk en prettig vond maar ze heet tegen alle andere schoonmoeders gezegd dat zij zich niet verplicht moesten voelen om dat ook te doen. Zo kom je daar samen uit!