Waarom schieten Nederlandse politieagente zo vaak mensen dood, als ze schieten.

Het is mij opgevallen -ook gisteren nog- dat in bedreigende situaties agenten hun pistool trekken en de aanvaller met mes vaak door letale schoten buiten gevecht stellen.
Dat is niet (altijd) nodig, ze kunnen op de benen richten (zo werd dat hun ook geleerd ) en kunnen ze de aanvaller zo verwonden dat die geen gevaar meer vormt.
Het is mij als voormalig schietinstructeur van een vuurschietvereniging niet goed duidelijk waarom de politie letale schoten lossen op de romp in een situatie waarbij de bedreiging (met een mes of zo ) dan in geen verhouding staat tot de zelfverdedigings actie van de agent.
Het verbaast mij dat er zo vaak en veel dodelijk letsel door onjuist gebruik van politiekogels ontstaat.
Ik praat crimineel gedrag niet goed maar een haast standrechtelijke executie past niet in het Nederlands rechtsbeginsel. NEDERLAND KENT DE DOODSTRAF NIET!!
De politiefunctionaris MOET kalm (leren) blijven en met zo min mogelijk geweld en verwonding de aanvaller uitschakelen.
Vaak worden agenten naderhand toch vrijgesproken, wat m.i. een signaal naar de politie is dat zelfverdediging van buitenproportionele aard blijkbaar getolereerd en zelfs geaccepteerd wordt. Hier maak ik me zorgen over.
Niet zelden zijn de aanvallers in de war en hadden met
pepperspray/taser/schot in benen hun actie gestaakt, na een gemist schot heeft een agent nog vele schoten over.
Ik vind dat dat anders moet.
Zie ik dit fout?

Toegevoegd na 1 minuut:
politieagente=politieagenten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Aangezien 'de maatschappij' geweldadiger, aggressiever wordt, is het logisch dat politieagenten ook vaker in geweldadige situaties terechtkomen. Het subjectieve gevoel dat daarbij mensen 'willekeurig' worden doodgeschoten is niet onderbouwd met cijfers. Dat het gebruik van het dienstwapen toeneemt, ligt eerder aan het feit, dat de politie geen ander 'geweld-stoppend-middel' ter beschikking staat (bv. een taser). Een aggresief persoon met een mes met een peperspray te overmeesteren is niet ongevaarlijk; een gericht schot is dan effectiever, veiliger.
Afhankelijk van de schietervaring en training (ik weet niet hoe het hiermee staat, maar ik kan me voorstellen dat de staat ook hier spaart), is een schot op het bovenlijf meer trefzeker en daarbij helaas ook de kans op dodelijk letsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In de basis schiet een nederlandse agent c.q. agente alleen uit zelfverdediging, anders hebben ze een grot probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst zou ik je willen vragen om cijfers, want je verhaal is nu gebaseerd op jou kijk. Toevallig wordt er vanmorgen iemand neergeschoten en jij merk dat het de laatste tijd erg veel voorkomt.

Ten tweede, ga er maar vanuit dat de agenten hier echt wel leren om beheerst en kalm te blijven. Iedereen roept om de USA, verschil is ongeveer 196 weken training voordat men zich agent kan/mag noemen. in NL duurt het 4 jaar....

Ten derde, een mes is net zo dodelijk als een pistool. Op een zéér korte afstand is richten op een naderend persoon moeilijker én kost veel tijd.

Iets meer bewondering voor het werk van onze agenten zou goed zijn voor ons land. Met modder gooien is zo makkelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. In Nederland wordt zelden geschoten door de politie. Schoten ze maar eens wat vaker (en raak), dat zou echt geen kwaad kennen. Wie niet luisteren wil, moet maar voelen.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Persoonlijk vind ik het eigenlijk walgelijk dat agenten die in zó'n levensbedreigende situatie komen dat ze zich genoodzaakt zien om hun wapen te trekken, vervolgens vrijwel automatisch worden veroordeeld door de publieke opinie.
ook ik ben benieuwd naar een cijfermatige onderbouwing van de stelling, volgens mij wordt er juist bijna nooit iemand dodelijk geraakt door een politiekogel, echter als dat gebeurt staat het maatschappelijk gezien wel erg in het nieuws.

Dit in tegenstelling tot geloste waarschuwingsschoten of schoten welke niet fataal zijn.

Vuurwapendragenden in dienst van de overheid zijn gehouden aan strakke richtlijnen voor het gebruik van hun dienstwapen.

Kijk eens in artikelen 7 en 10 van ambtsinstructie (zie link).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zie hoe het geweld op in boven en onderwereld is toegenomen en hoe vaak je hoort dat agenten schieten laat staan doodschieten..... dan neem ik mijn petje af voor al die agenten die het nog steeds zo veel mogelijk zonder geweld en zonder hun pistool te trekken hun werk doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit oogpunt van het belang voor de dader is het de Nederlandse politie niet toegestaan om een pistoor-met-kogel te gebruiken die 'stopt'. Stopt in de zin van: een dusdanige impakt op de aangeschotene uitoefenen, dat deze door het schot uitgeschakeld wordt.
Gevolg is, dat een aangeschotene soms niet eens door heeft dat die geraakt is.
De politie weet dit, de politiek weet dit maar heeft er voor gekozen. En de politieagent, die iemand met een mes op zich af ziet komen, realiseert zich dat een schot in het been niet afdoende zal zijn en schiet dus hoger.
Maar mocht je je niet kunnen inleven in de keuze van deze politie-agent, dan verzoek ik je vriendelijk om eens een keer een nachtje dienst te doen met één van deze armen der wet en wanneer je een aanvaller sussend wilt toespreken, overleg dan even en wellicht dat jou een kans gegeven wordt te bemiddelen.
Maar doe het snel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben met name geïnteresseerd in een verbetere veiligheid voor de politie. Naast een dienstwapen met méér stopvermogen, horen daarbij ook verbeterde werkprotocollen zoals ingeval van auto's aanhouden dit doen door erachter te rijden en niet er vóór. Dat soort dingen.
In geval van noodweer moet er snel gehandeld worden. Gebruik van pepperspray of een schot in de benen is dan niet altijd een optie meer. De taser kent de Nederlandse politie trouwens niet.

Bij noodweer, wanneer het dienstwapen getrokken wordt, is het logisch dat op het grootste oppervlak van het lichaam gericht wordt; de romp dus. Kans op missen is anders groter, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Noodweer heeft niks met doodstraf te maken. Na elk schietincident volgt er een onderzoek. Buitenproportioneel gebruik van geweld wordt niet geaccepteerd.

Vind het zeer naïef van u als u stelt dat een aanvaller met een wapen beter met een fluwelen handschoen kan worden benaderd. Soms kun je er niet meer zeer krachtig optreden heen. En geloof me, de laatste die op een dergelijke schietincident zit te wachten, is wel de agent, die wordt aangevallen en geen andere uitweg ziet, dan het gebruik van zijn dienstwapen!
13 jaar geleden
ik wil niet zegen dat het goed is maar als je
ziet in wat voor situaties ze vaak teregt komen
dan vind ik het wel meevallen
en het zijn meestal toch mensen die we makelijk kunnen missen in deze matschapij
en wat de dood straf betreft die mogen ze zeker wel weer
invoeren maar dan wel alleen bij moord verkrachting
en zeer zwaar zinloos geweld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, je begeeft je hier op dun ijs! Gevoelsmatig voegt niet iedere burger wat aan de maatschappij toe, maar dat gaat tegen de grondprincipes van de rechtstaat in; iedereen is gelijk. Een agent is niet de instantie die bepaalt of men een individu kunnen/willen missen en dus afgeschoten mag worden. Wat is het verschil tussen zeer zwaar zinloos en zeer zwaar zinvol geweld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die min komt niet van mij, maar ik kan me voorstellen, dat je hier toch wel een paar mensen tegen het verkeerde been schopt.