Waarom zijn er pubers die hevig puberen en slaan anderen zich er zonder moeite doorheen?

Heeft dat met hormonen te maken of xijn er andere factoren in het spel zoals bv afkomst,leefomstandigheden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik ben juist een cursus aan het volgen over adolescenten. Het waarom is een ingewikkelde vraag blijkt. Het is van heel veel factoren afhankelijk. Een daarvan is de hormoonhuishouding, waarbij juist de tiener met minder heftige hormoonveranderingen heftiger puberen. Ook het waarom hiervan is natuurlijk gissen.
Ander punten zijn de gezinssituatie, het moment van de start van de puberteit en of dat samengaat met andere grote veranderingen in het leven van de tiener (school, scheiding, overlijden), vriendenkring, enz.

De wetenschap heeft er dus nog geen antwoord op. Wel is het zo dat het merendeel zich er makkelijk doorheen slaat en slechts een minderheid zich echte problemen geeft. Die laatste groep valt natuurlijk meer op, waardoor het lijkt alsof het merendeel extreem 'pubert'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt maar helemaal aan je eigen gedrag, ik ken ook mensen die geen puber zijn en nog steeds puberen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongetwijfeld zijn er genetische factoren in het spel, maar het blijkt wel dat in omgevingen, zoals bij veel Marokkaanse gezinnen, waar de de toekomst er minder florissant uitziet de problemen significant groter zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat het altijd aan de opvoeding ligt. Kinderen kunnen meegaand zijn of juist tegendraads. Als je dat niet vroeg ziet en daar aan went en goed mee leert omgaan, zal het tijdens de pubertijd heel moeilijk worden met je tegendraadse kind.
Kinderen moeten het juiste voorbeeld gegeven worden, niet alleen in gedrag maar ook in de omgang. Door alleen regels op te leggen en verder geen inleving in het kind te vertonen, zal het zich op den duur gaan wreken.
Bij kinderen die meegaand zijn zal het zich later wreken in zelfvernietigend gedrag (zoals teveel hulp aan anderen bieden en zichzelf verwaarlozen bijvoorbeeld). Dan heb je er als ouder weinig last van maar een goede opvoeding is het niet geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan ook te maken hebben, met de 'vrienden' groep waar zij zich in bevinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op basis van ons gezin kan ik zeggen dat het niets te maken heeft met genetica of opvoeding. Mijn broers, zus en ik zijn allemaal hetzelfde opgevoed, en hebben dezelfde genen. Toch is de een finaal doorgeslagen in de puberteit, en de ander had alleen last van het typische 'ik ben het er niet mee eens!'.
Waar het dan wel aan ligt? Hormonen, vriendengroep, leeftijd (als in start puberteit), omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet je hier toch even erop wijzen dat alleen eeneiige tweelingen dezelfde genen hebben. Jij, je broer en je zus zijn drie totaal verschillende personen, die in genen enige overeenkomsten hebben, maar daarnaast veel meer verschillen. Daarnaast zijn jullie door die verschillende genen verschillende personen en ook in leeftijd verschillend (met een verschillende plek in de kinderrij) waardoor jullie ook verschillend zijn opgevoed, hoe hard jullie ouders ook hun best hebben gedaan om een en ander gelijk te houden.
Natuurlijk verklaart dit niet het geheel aan verschillen in pubergedrag, maar is toch ook een deel ervan, net als de andere punten die je noemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het, ik weet van genen af. Maar toch is het simpel gezegd: we hebben dezelfde genen. Ik vind 'totaal verschillende personen' ook een beetje overdreven; we blijven broers en zussen, en hebben dezelfde ouders, hetzelfde bloed en ja we zijn verschillend, maar niet totaal verschillend zoals ik met mijn buurman verschil.
Tevens, mijn broers zijn een eeneiige tweeling, en ook bij deze twee verschilde het.
En het verschil in opvoeden valt toch wel te verwaarlozen als je het vergelijkt met de andere dingen die ik heb opgenoemt. Aangezien dat opvoeden toch allemaal met dezelfde 'methode' ging.
Dat is tenminste, als je ons gezin als experimentele groep gebruikt. Hoe dat bij andere gezinnen is weet ik natuurlijk niet.