Waarom zijn wetenschappers en onderzoekers vaak zo tegenstrijdig?

De een beweert dat melk gezond is en de ander weer heel slecht

de ander beweert dat je slaap kan inhalen,de ander weer niet

etc etc

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe een slechte vraag, maar goed bedoelt
Niets is gezond, en natuurlijk kun je tijd niet inhalen. Slaap die je gisteren gemist hebt heeft jou misschien geschaad en die schade kan je niet teniet doen door vannacht langer te slapen. Neem de analogie: gisteren bezopen geweest, dan drink ik vandaag niet en dan beperkt dat de schade aan mijn lever wel. Deze slordige methode van denken en analyseren vormt wel de basis van vele artikelen, en daarmee van onjuiste ideeën.

Het beste antwoord

Ha, die Barcelonaman;

Veel hangt af van wie de opdracht tot een onderzoek heeft gegeven en de manier waarop het gefinancierd is. Veel resultaten worden gepubliceerd alsof de uitkomst een totale verrassing is terwijl de opdracht van de onderzkers bijvoorbeeld was "Lever argumenten waarom het drinken van melk gezond zou kunnen zijn". Onderzoekers moeten ten slotte ook hun brood verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ben wetenschapper / onderzoeker.
Bij onderzoek heb je vaak te maken met een heel specifiek klein onderdeeltje van een bepaald onderwerp.
Op de vraag of melk gezond is of niet, valt al geen eenduidig antwoord te geven.
Het hangt van heel veel factoren af, zoals leeftijd van de consument, heeft de drinker een allergie, is de drinker het drinken van melk gewend of niet, heeft de drinker suikerziekte, welke hoeveelheden melk worden gedronken, welk soort melk wordt gedronken, is de melk vers, is de melk gepasteuriseerd...........

Een expert is iemand die steeds meer weet van steeds minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus,heel helder antwoord,je laatste regel is briljant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de min niet.
Misschien moet daar maar eens onderzoek naar gedaan worden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is ingewikkelder dan Koole suggereert. Het is namelijk inherent aan wetenschappelijk onderzoek. De uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek worden vooral bepaald door de verwachtingen van de onderzoeken en het resultaat kan nooit een vaststaand antwoord zijn, maar is altijd een waarschijnlijkheid uitspraak. Deze vraag is te moeilijk om dat hier te behandelen. Ooit in hier een verwijzing geweest naar de wetenschappelijke methode, met een verwijzing naar David Hume. Ik wil dat antwoord hier niet herhalen, maar het was een goed begin. Dezelfde problematiek, maar veel minder duidelijk is er bij de rechtspraak. Is er spraken van klassenjustitie? Het antwoord kan niet anders zijn, dan Ja. De rechter gebruikt vooral zijn eigen geestelijke bij het bepalen van de strafmaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min is niet van mij, maar ik begrijp hem wel, als de mingever tenminste even integer is als ik hier nu ben.
Het antwoord van Koole is op zijn zachts gezegd beperkt en zeker niet antwoord op de vraag. Maar het kan ook een pesterijtje zijn, zoals ze vaak bij mij doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knuppel, ik begrijp jou niet goed.
Enerzijds zeg je zelf dat de vraag te moeilijk is om hier te behandelen, anderzijds zeg je dat mijn antwoord op z'n zachtst gezegd beperkt is.
Als ik jouw reacties lees, ben ik dus al ruim 30 jaar helemaal fout bezig.
Buiten het antwoord van Koole, wat uiteraard gewoon perfect klopt, is het zo dat 'onderzoek' heel veel data oplevert en afhankelijk van hoe je je data bekijkt, kunnen er tegenstrijdige antwoorden uitkomen.

Ik heb zelf een groot aantal artikelen geschreven over een odnerwerp waarvan de wereld vol hield dat het niet kom. Tot ons team aantoonde dat het wel kon. En toen was de wereld snel om. En het enige wat wij gedaan hadden was een kwestie van een meting anders interpreteren, omdat we een andere blik op het probleem hebben los gelaten. Daarop voortbouwende kom je dan uit op een compleet andere conclusie. Hetzelfde is zo bij medisch onderzoek:

Is melk gezond?
- Het levert calcium
- Het levert vetten
- Het bevat water

=> Ja, melk is gezond

- Het irriteert slijmvliezen
- Het zou een relatie kunnen hebben met de ziekte van cron.

=> Melk is ongezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn twee redenen voor.

De ene reden is dat veel onderzoek wordt uitgevoerd op de grens van wat we weten - logisch eigenlijk, als je erover nadenkt.

Daarbij wordt de ene keer het ene effect ontdekt, de andere keer een ander effect. Vergelijk het met een buitenaards onderzoeksteam dat het leven op aarde onderzoekt, dat voor hen nog volkomen nieuw en onbekend is. De ene onderzoeker ontdekt dat dieren heel actief kunnen zijn - die treft toevallig een troep jagende wolven. De andere onderzoeker ontdekt dat dieren heel passief kunnen zijn - die heeft een marmot in winterslaap ontdekt.

Ze zijn het dan aanvankelijk met elkaar oneens. Pas na een tijdje, wanneer ze meer stukjes van de puzzel hebben ontdekt en alle waarnemingen in een groter geheel plaatsen, zien ze het totaalplaatje. Dan zijn ze het wel met elkaar eens.

Je ziet dan ook vaak dat "ouder" onderzoek, waar we het totaalplaatje al kennen, nauwelijks onenigheid levert, terwijl nieuwer onderzoek nog wel veel onenigheid geeft.

De tweede reden is dat wij meestal verhalen lezen in de krant. Die geven maar een heel klein stukje weer van de onderzoeksresultaten. Daar waar het werkelijke onderzoek net een stukje meer heeft ontdekt, dus een klein fragmentje - zeg maar één puzzelstukje - heeft toegevoegd aan de 300 puzzelstukjes die we al hadden, focusseert de journalist zich op dat ene aspect dat nieuw is. Dan lijkt het net of er een tegenstrijdigheid is, terwijl er in wezen slechts een nieuw stukje informatie aan onze totaalkennis is toegevoegd.

Toegevoegd na 2 minuten:

Zie ook deze eerdere vraag, die ik voor je heb opgezocht - zie de Bron hieronder. In die vraag wordt uitgelegd waarom een meningsverschil (dat is in feite wat jij tegenstrijdigheid noemt) eigenlijk iets heel positiefs is.

Erg nuttige antwoorden en reacties bij die vraag!
Cryofiel