Komen in tijden van crisis onderbuikgevoelens meer opzetten dan in een 'normale' situatie?

Komen in tijden van crisis onderbuikgevoelens meer opzetten dan 'normaal'? Ik bedoel: worden mensen extremer in hun opvattingen en gedrag? Zelfs als het (nog) redelijk geregeld is, lijkt het alsof veel mensen bepaalde dingen ervaren als intimidatie in de zorg/onderwijs/openbare functies, maar ook openlijk op straat over en weer roepen naar elkaar. Ook ken ik redelijk wat mensen die eerst gematigd waren en die nu duidelijk hun mond open maken en feller/extremer zijn geworden. Het lijkt alsof dit vóór corona aanzienlijk minder was. Kan dat?

2 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je onder onderbuikgevoelens verstaat: “een negatief gevoel waarover verder niet nagedacht wordt door de persoon die dit ervaart”, dan is het antwoord: ja. In tijden van crisis ervaart iedereen meer stress.
Volgens dr. Erik Scherder gaat stress samen met negatieve gevoelens. Samengevat werkt dat zo:
1. Stress start in de hypothalamus
2. De hypothalamus maakt stresshormoon cortisol aan
3. Cortisol activeert de hippocampus, want die moet stress afremmen
4. Bij teveel stress raakt de hippocampus dus overwerkt.
Een overwerkte hippocampus uit zich ook in geheugenproblemen, depressie en angststoornissen. Dit is dan ook de reden dat veel mensen die last hebben van bijvoorbeeld langdurige stress of burn-out geheugen- en concentratieproblemen hebben.
5. En teveel stress beschadigt de frontale lob, die de amygdala moet remmen
6. De amygdala wordt onvoldoende geremd
7. Een ongeremde amygdala ontketent negatieve emoties
8. Negatieve emoties wakkeren stress aan in de hypothalamus
Negatieve gevoelens ten aanzien van anderen worden door de stress dus versterkt tijdens een crisis.
SimonV