Blijven slechte herinneringen of beledigingen langer hangen dan goede herinneringen ?

Zijn er onderzoeken naar gedaan ? Ik ervaar persoonlijk toch dat complimenten en leuke dingen minder lang blijven hangen dan beledigingen en trieste herinneringen.

Een voorbeeld : Als je 10 keer een compliment geeft aan iemand, en bij een ruzie flap je er iets beledigends uit, zal die belediging alle complimenten naar de achtergrond verschuiven.

ps: Ik zoek naar wetenschappelijke onderzoeken die vaststellen of dit waar is, en waarom.
Ik heb ook wel interesse in jullie persoonlijke meningen, maar ik zou niet willen dat deze vraag wordt verwijderd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee, dat is voor zover ik weet niet bewezen. Wel is bewezen dat herinneringen vaak congruent zijn aan de stemming, dit noemen ze mood-congruent-memory of stemmingscongruent geheugen.
In het kort gezegd komt het hier op neer: als je in een negatieve stemming bent zul je je vooral negatieve dingen herinneren. Ben je in een opgewekte stemming dan zul je je vooral vrolijke dingen herinneren.
Bij mensen met depressieve klachten overheersen vaak negatievere autobiografische herinneringen.

Het is dus te verwachten dat als je stemming verbeterd (en ook bepaalde zaken beter hebt verwerkt) je meer aandacht krijgt voor positievere herinneringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant, en met een goede bron. +

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je jezelf daar op kunt trainen, de meeste mensen onthouden negatieve dingen beter omdat dat inspeelt op hun zelfvertrouwen en die is bij veel mensen niet heel hoog. Als je veel zelfvertrouwen hebt trek je je niets aan van opmerkingen of sneeren naar je hoofd onmdat je die naast je neer kunt leggen en neem je de complimenten voor waar aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook interessant, alhoewel ik denk dat jezelf erop trainen een limiet heeft. Ik stel me ook de vraag of je dan niet van zelfverzekerd naar arrogant overstapt ...