Hoe zeg je op een assertieve manier dat je niet iedere dag een ijsje voor jou collega wil meebrengen als je naar de post moet gaan ?

Moet af en toe een boodschap doen voor het werk. Dan vraagt een collega telkens om te stoppen bij een winkeletje voor een ijsje, maar heb daar geen zin in. Hoe maak ik dat vriendelijk duidelijk.

13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (12)

makkelijk: Als hij het morgen vraagt, zeg je tegen hem: Als jij zo toch een ijsje gaat halen, waarom loop JIJ niet even om om de boodschap voo rmij te halen. Als hij een beetje koppiekoppie is, snapt hij het wel.

En anders: Ik wil eigenlijk niet altijd in de rij gaan staan om jouw ijsjes te halen. Ga na de lunch zelf even een frisse neus halen. is nog gezond ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, vergeten!
Na de derde keer heeft hij het wel door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Nee."

Alternatief: "Nee, haal zelf maar even."

Nog een alternatief: "Ik kijk wel even." <- Die kan je tot vervelens toe gebruiken, héérlijk.

Alternatief III: "Ja." En vervolgens niet doen

Alternatief 4: Gewoon lekker alleen voor jezelf een ijsje halen.

Alternatief 5: Ja knikken, geld vragen en van zijn geld een portie kibbeling gaan halen voor jezelf.

Kom op, wat kan er nou in hemelsnaam moeilijk zijn aan het kenbaar maken aan een collega dat je geen ijsje voor hem wil halen. Succes!

Ps. Overigens kan je natuurlijk ook gewoon wel een ijsje voor hem/haar halen. Doe je zo'n leuk kinderijsje kopen, met een sterretje (vuurwerk) er op. Aansteken en overhandigen. Met wat geluk gaat het brandalarm ook nog af en geef je hem de schuld vanwege dat gezeik over die ijsjes. Vervolgens lekker 2 weken overspannen thuis zitten (al dan niet gefaked) om de betreffende persoon een enorm schuldgevoel te geven en de kans is groot dat je d'r vanaf bent... Give em hell! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het langrijkste is dat je de onzekerheid die je nu hebt ontneemt.

Denk 'Wanneer kwets je iemand?' in plaats van "Straks kwets ik ze!"

Wanneer kwets je iemand? Door te zeggen dat je iets mooi vindt, terwijl je eigenlijk denkt "zoiets lelijks heb ik nog nooit gezien" of "als ik thuis kom gooi ik dat eten gewoon meteen weer weg"? Of door te zeggen dat dit je smaak niet is, of simpelweg te bedanken voor het aanbod en te zeggen dat een ander er misschien veel meer plezier van kan hebben. Je kunt iemand bijvoorbeeld bedanken voor de goede bedoelingen, maar toch weigeren op het aanbod in te gaan.

Denk 'Kan ik 100% zeker voorspellen dat iemand boos wordt?' in plaats van "Straks worden ze boos!"

Door te denken "als ik nee zeg, dan wordt een ander boos" ben je al aan het voorspellen hoe die ander zal gaan reageren. Terwijl mensen de gave van toekomst voorspellen toch echt niet bezitten. Je bent negatief aan het anticiperen, terwijl je niet zeker weet hoe de ander zal reageren.

Denk 'Is uitleg verplicht?' in plaats van "Ik moet goede redenen hebben om nee te zeggen!"

Je hebt het volste recht om 'nee' te zeggen of een aanbod af te slaan zonder daarbij te vertellen waarom je weigert. Een gesprek verloopt echter vaak wel soepeler en je maakt het voor jezelf wel gemakkelijker als je toch een gangbare (sociaal acceptabele) reden noemt: "het is niet mijn smaak, dank je", "mijn kamer is al vol", "ik heb al een andere afspraak" of het al eerder genoemde: "je kunt er wellicht een ander plezier mee doen". Ook Het spijt me, maar ik heb het te druk' is dezer dagen ook een aardig excuus.
Door een reden te noemen neemt je mogelijke spanning uit het gesprek weg en voorkom je bijvoorbeeld gezichtsverlies voor een ander.

Denk 'Moet ik altijd dezelfde mening houden?' in plaats van "Ik mag niet van mening veranderen!"

Soms besef je pas achteraf dat je toch weer 'ja' hebt gezegd en dat je hier graag op terug wilt komen. Dat is vervelend, maar je hebt het recht om van mening te veranderen. Een zin als "ik heb er nog eens over nagedacht en het spijt me, maar ik kan je toch niet helpen verhuizen" kan je mogelijk helpen. Doe dat dan wel zo spoedig mogelijk! Dat lijkt een overbodige mededeling, maar vervelende zaken worden nu eenmaal gemakkelijk uitgesteld.

Neem deze stappen door en zorg voor een verandering in jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt hoe je het vriendelijk duidelijk kunt maken. Het lijkt me dus voor de hand liggen dat je de collega op zich niet een vreselijk persoon vindt en graag te vriend wil houden.

Als het iemand is waar je redelijk mee overweg kan, zou je het gewoon moeten kunnen zeggen.
Probeer zoiets: "Ik vind het niet erg om af en toe een ijsje voor je mee te nemen, maar je vraagt het nu vrij vaak. Je begrijpt vast wel dat ik het niet zo fijn vind om steeds voor je naar de winkel te gaan. Ik wil het dus liever niet meer doen."

Als je ervoor zorgt dat je ook nog het juiste moment uitzoekt (niet als hij/zij net heel gestresst is ofzo), zal je collega hier echt niet door beledigd zijn.

Let wel op dat je voorlopig niet je collega om een (niet-werkgerelateerde) gunst vraagt, dat zou dan wel weer verkeerd kunnen worden opgevat.

En over een paar weken kun je uit jezelf een keer aanbieden om een ijsje mee te nemen, heb je het zeker helemaal goed gemaakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag jij eens dagelijk iets mee te nemen uit jouw collega's buurt zal je collega vast ook gaan irriteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee zeggen is niet onvriendelijk hoor!

Nee is de andere kant van ja.

ja zeggen terwijl je het niet wil, is niet trouw aan jezelf.

Mensen die trouw zijn aan zichzelf zijn prettig om bij in de buurt te zijn, want die maken hun eigen grenzen netjes kenbaar (hun eigen verantwoordelijkheid, en respecteren de grenzen van de ander..

Jij hebt een collega die aan jou vraagt waar je grenzen liggen, je maakt heel veel duidelijk als je nee zegt.
Dat werkt een stuk prettiger, voor jou, maar ook voor je collega (die weet niet wat wel en niet 'mag', omdat jij onduidelijke signalen afgeeft, je zegt ja, maar je lichaam spreekt boekdelen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk waarom je er geen zin in hebt. Vind je het vervelend omdat het tijd/energie kost, omdat je je er een ' jongste bediende' door voelt, omdat het ijsje lekt, je steeds in de rij moet staan, je het geld nooit terugkrijgt, omdat de collega nooit iets voor jou wil doen of omdat je die persoon al veel te dik vindt..
Als je zelf weet waarom je iets niet (meer) wilt, is het gemakkelijker je boodschap te formuleren.
Wacht er niet te lang mee. Hoe langer je wacht met zoiets, hoe lastiger het wordt zoiets rustig en vriendelijk en tegelijk vastberaden ( m.a.w. assertief) te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou met een leeg hoorntje terugkomen. "ijs is gesmolten". Je kunt er ook een voor jezelf halen.
13 jaar geleden
Zeg dat je het vervelend vindt steeds een ijsje te moeten halen.
Aan zijn/haar reactie kun je dan opmaken wat voor collega je hebt. Moeilijk maar succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd het luchtig. Zeg bijvoorbeeld met een vriendelijke glimlach: "Loop anders gezellig mee!" Of met dezelfde luchtigheid: "Vandaag een keertje niet."
Probeer ook een keer te regelen dat die collega de boodschap voor jou doet. Vraag gewoon een uurtje voordat je boodschappen gaat doen of je collega de boodschap voor je wil doen op weg naar zijn/haar ijsje.

Houd de humor erin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou iets luchtigs zeggen nadat ik het ijsje had gehaald en gegeven: "alsjeblieft, je ijsje. zo hee, nu heb ik wel vaak genoeg voor je langs die zaak gesjouwd! :P volgende keer ben jij weer aan de beurt :)"
zoiets. zo maak je er ook niet iets negatiefs van. succes!