Wat doe je als je een moeder haar kind ziet slaan op straat?

Ik had willen ingrijpen, maar ze sprak een Oost-Europees-achtige taal. Heb toen maar een tijdje ernstig naar haar gekeken... had dat beter gekund? Wat zou jij doen (ook zonder taalbarrière of wanneer het een bekende van je is)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Heel interessant de antwoorden te lezen. Iedereen laat zijn eigen visie op kindermishandeling doorklinken. Mijn mening: je moet uitgaan van principes en je moet de situatie in zichzelf beoordelen. Mijn principe is: slaan is altijd onmacht. Ik vind dat dat de "waarde" dient te zijn.
Ook al sla je een keer: je weet dat je fout zit en dat je het anders moet aanpakken. Niet in je schulp kruipen oid, maar je hersens laten draaien, jezelf corrigeren, excuus maken (aan een kind ja!) en er van leren. Geen flauwe gelegenheidsargumenten of zelfexcuses. Natuurlijk maak je fouten, en "froegùh" kreeg jij ook wel eens een klap(-pen) maar wil je het niet beter doen? Daarbij: je gaat altijd meer van hetzelfde doen. Meer slaan dus. En wees eerlijk: was jij blij als je een klap kreeg? Okee dan: mag iemand jou vandaag de dag dan nog slaan omdat het jou zo goed helpt?! Waarom dan niet? Het werkt toch?
De situatie: een volwassene slaat in het openbaar een kind. Wat gebeurt er dan wel niet in de verborgenheid en de privacy van thuis? Als dat openbaar al zo geoorloofd is? Hoe reageert het kind? Heeft het kind blauwe plekken? Duikt het weg? Is het kind er gelaten / gewend onder? Zie je het vaker gebeuren? Krijg een indruk van de aard en de ernst. Hoe onbeheerst is deze "volwassene" die een voor hem / haar totaal afhankelijk kind slaat? En het laatste forse ASO mag zijn: "heb ik niks mee te maken". Het gebeurt toch voor jouw ogen of niet dan? Je wordt er toch bij betrokken, en daar vindt je niks van...? Houdt dan ook op over wereldvrede zeg! "Ben ik mijn broeders hoeder?"!!!
Vervolgens: als het mij in zichzelf ernstig lijkt; schokkend, zou ik advies vragen aan het Advies en Meldpunt Kindermishandeling (het AMK). Ik hoor daar niemand over! Dat is echt opvallend.
En het laatste: cultureel verschil is een verklaring en nooit een excuus. De norm is de NL-norm. En laten we nou een Wet hebben die slaan geheel verbiedt. Dat is toch vreemd, niet? Democratische Wet. Afschaffen en weer lijfstraffen op school gaan invoeren? Jaaa, de middeleeuwen; dat was pas een mooie tijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Hangt er vanaf hoe hard er geslagen wordt en of het haar eigen kind wel is.
Op zich mag je je niet bemoeien met de opvoeding van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Op zich mag je je niet bemoeien met de opvoeding van anderen."
Dat gaat natuurlijk niet altijd op. Als er bijv. sprake is van zware mishandeling, dan grijp je toch in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig wel. Slaan is verboden, zelfs de corrigerende tik. Dus je kan zo iemand in principe gewoon aangeven. Maar ook ik vraag me af of het om een "corrigerende tik" ging, of echt een paar flinke meppen.
Tja dat is een moeilijke vraag, zelf ben ik helemaal tegen slaan of tikken uitdelen. En ik zou er zeker wat van zeggen!
een kind kan toch nooit zo iets ergs doen ,dat het geslagen moet worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) ja oke maar dan sla je nog niet;-))
Tuurlijk had dat beter gekund, maar dat is makkelijk als je niet zelf in de situatie hebt gezeten. Je weet nooit wat je wel of niet kan maken in een dergelijk moment en je moet dus je eigen ethische keuzes maken. Jij hebt in ieder geval op een non-verbale manier laten merken dat je het ongewenst gedrag vindt. Met opmerkingen als: "doe dat in je eigen cultuur of land" zijn we ook vaak niet geholpen en wordt je betiteld als racist.
Nog verder gaan en de politie inschakelen gaat meestal niet snel genoeg.
Je zou nog aan betrokken vrouw kunnen hebben zeggen dat je dit niet normaal vindt, maar alleen als je zelf in de situatie zit kun je daarover oordelen en dan nog maar in een seconde of drie.
Het feit dat je deze vraag stelt betekent dat je begaan bent met het lot van het kindje en dat siert je!!

Bij een bekende zou ik betrokkene er zeker op aanspreken, ongeacht de gevolgen voor een eventuele vriendschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet kunnen om een volwassen iemand hierop aan te spreken. Ik ben ook pas 18 dus diegene zal me wel als wijsneus zien. Ik zal het ook nooit doen als ik een kind heb.
Het is ook niet jouw kind en je hebt ook verder niks met haar te maken. Je weet ook niet waarom diegene een tik kreeg, maar misschien was het in die moeder haar ogen, wel 'nodig'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou haar een enorme klap voor haar bek geven. Dat hoeft niet vertaald te worden.
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Nou, nou Antwoordman toch! Je weet toch niet hoe erg dat slaan was? Om maar meteen enorme klappen voor bekken te gaan uitdelen lijkt me een beetje prematuur, ook al ben ik lid van je fanclub, weet je nog wel?
AWM
14 jaar geleden
Ok. Maar ik kan me zo kwaad maken om kindermishandeling!
zondag
14 jaar geleden
Ik ook joh, maar we weten niet of het hier om kindermishandeling gaat of dat dit een korrigerende draai om de oren was.
AWM
14 jaar geleden
Ben ik ook tegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of geen kinderen
AWM
14 jaar geleden
Wat nou! Ik heb zelfs ouders gehad! Ik kan me niet herinneren dat die het niet met hun mondje af konden. En ook ik was de makkelijkste niet.
AWM
14 jaar geleden
Ik heb zelf een enorme vergelijkenis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb kinderen en ik ben net als Antwoordman faliekant tegen tikken, "pedagogisch" of anderszins.
Of ik die vrouw zou slaan... nee, daar ben ik ook tegen. Maar het is mij een keer gebeurd en toen heb ik heel uitdrukkelijk en overduidelijk afkeurend met mijn armen over elkaar staan staren. Daardoor keken andere mensen ook, en dat heeft tot gevolg gehad dat die slaande persoon zich bewust werd van wat ze deed, en er mee stopte.
Als je het durft (ik heb meestal niet zoveel lef, of het moet heel erg zijn) zou ik toch gewoon iets in het Nederlands zeggen Ook al spreekt ze met het kind een andere taal, dat wil nog niet zeggen dat ze geen Nederlands begrijpt en anders het kind zelf wel. Ik ben eens in Turkije een kerel verbaal aangevlogen omdat hij een hond aan het kwellen was en die vent begreep mij prima, en stopte er dus mee.
14 jaar geleden
slaan en slaan zit een hoop verschil tussen,een kind van 6 een paar klappen voor de kont geven,gaat hij niet dood aan kregen wij vroeger ook.
een vriendin van mijn vrouw heeft haar kind ook eens een pak voor zijn broek gegeven,toen hebben omstanders daaar commentaar op gegeven,gevolg ze slaat haar kind nooit meer,het jongetje is superverwend geworden en drijft nu overal zijn zin door.
als hij zijn zin niet krijgt gaat hij midden in de supermarkt liggen en huilt en schreewt de hele boel bij elkaar.
lekker dan zoiets.
ik bemoei me er niet mee,als ik iemand een kind een portie billenkoek verkoopt,maar het moet natuurlijk niet te gek worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je moet je kinderen slaan als je niet wil dat ze verwend zijn???
Niets, want je hebt er niets mee te maken... totaal niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest ineens denken aan een voorval enige tijd geleden.
Aan de zijkant van onze parkeerplaats is een opvang voor babies en peuters.
Toen ik mijn auto uitstapte zag ik dat een van die leidsters een peuter van ong. 3 jaar aan de arm trok en hem met grote passen naar binnen trok, al schreeuwend!
Mijn hart ging als een gek te keer en ben naar het hek gelopen en heb gewacht totdat ze weer naar buiten kwam.
Ik vroeg aan haar of dat normaal was, wat zij daar deed, ze keek me heel verbaasd aan en zei dat ze helemaal niks had gedaan.
Ik legde haar uit dat ik hier al een tijdje stond te kijken en alles had gezien.
Zij schrok er van en vertelde dat dat niet haar bedoeling was en bood haar excuses aan, aan mij!!
Ik vertelde haar dat ze dat tegen dat ventje moest zeggen en dat ik op de speelplaats kon kijken en dat ik haar in de gaten zou houden (kon ik dus helemaal niet !)
Ik had ook niks kunnen zeggen, of me ogen er voor sluiten, net als in die reclame op tv...
Als iedereen dat zou doen, waar zijn we dan mee bezig..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vrouw verbaasd aankijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde als dat een vader, verzorger burger het doet.
Aangeven want het is strafbaar.