Waar komt de naam Joran vandaan?

Ik ken maar één persoon die Joran heet. Is Joran een zelfbedachte naam, een zeldzame naam, een buitenlandse naam, een naam die alleen in bepaalde streken voorkomt, of is er iets anders met deze naam?

Cryofiel
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is volgens mij een gewone naam. Als ik een zoon had gehad was het waarschijnlijk Joran geworden. Gezien de recente negatieve lading van de naam ben ik blij dat het een dochter is geworden ;O)
Cryofiel
13 jaar geleden
Hee, wat leuk - een nieuwe vader! (toch?) Gefeliciteerd!

Het beste antwoord

Joran is afgeleid van de Zweedse naam Jöran dat "landbouwer" betekent. De naam is ook verwant aan Joren, de schoenlapper uit 17de-eeuwse klucht De Verheerelijckte Schoenlappers of de Gecroonde Leersse.

Toegevoegd na 2 minuten:
Binnen Nederland en België wordt ook wel gezegd dat de naam een afgeleidde van Gregorius is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Joran is een Zweedse jongensnaam en betekent 'de landwerker'.

Toegevoegd na 2 minuten:
www.babybytes.nl/namen/jongens/Joran
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar het vandaan komt weet ik niet, maar dat er in ieder geval meer mensen zijn met die naam is wel zeker.
Ik ga er dus van uit dat de ouders van Joran van der Sloot het niet zelf bedacht hebben.
(zie bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in Nederland 1276 die Joran heten, zie onder staande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was maar nét een paar seconden verschil :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ja ik zag het :p
Betekenis Joran:Jahweh is verheven
Dat is wat ik er van vinden kan, en het is een naam die meer voorkomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou...op Hyves staan er anders wel heel wat Joran's.
Dus zo origineel is die naam niet. En hijzelf zeker niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich vind ik het wel een mooie naam.
Aan de vorige antwoorden kan je ook wel zien dat het niet zomaar een zelfverzonnen naam is.

Maar als ik nu een kind zou krijgen, een zoon, zou ik het toch niet zo snel Joran noemen.