Een vriend van mij is overspannen hoe kan ik dit het beste mee verhelpen?

Hij heeft het erg druk op school en niet zo makkelijk thuis hij staat erg onder druk. Hoe kan ik hem hierbij helpen zodat hij weer kan lachen. want ik vind dit zo zielig voor hem. :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Vraag hem een keer mee om naar de film te gaan of ga op een mooie zonnige dag op een terras zitten en ga gewoon mensen kijken. Als je merkt dat dat niet goed gaat kun je z'n directe omgeving inlichten over je onrust. Probeer je in ieder geval niet teveel direct ermee te bemoeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste zin is precies de vraag die je hem moet stellen. Echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hem zo goed mogelijk bijstaan, maar niet overdrijven. Iemand die overspannen is heeft ook vaak een probleem met zelfmedelijde, en dat is nu precies wat je niet kunt gebruiken. Behandel hem zoals je normaal gesproken ook zou doen en probeer hem eventueel mee te krijgen met een lange wandeling of fietstocht. Wedden dat ze dan vanzelf beginnen te praten? En dan pas kun jij ingrijpen of helpen. Laat het innitiatief wel bij hem, nooit zelf nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naar hem wilt luisteren op het moment dat HIJ zijn verhaal kwijt wil, prima! Dat zal hem opluchten.
Verder zal deze persoon zelf zijn balans weer moeten zien terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt niet alles voor iedereen oplossen. Je vriend zal vooral zelf aan zijn situatie moeten werken.
Ik zou zeggen, neem hem eens mee naar een grappige, ontspannende film, maar dan moet hij daar wel tijd voor kunnen vrijmaken als hij het zo druk heeft...
Probeer er voor hem te zijn als hij nood heeft aan een luisterend oor, maar dring je zeker niet op. Sommige mensen willen liever met rust gelaten worden als ze overspannen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Er zijn van die vragen die met 1000 antwoorden het allemaal nèt niet zijn omdat je de achtergrondgegevens mist.
-In dit geval zouden éérst andere vragen beantwoordt moeten worden.
-Waarom heeft iemand het drukker op school (welk type onderwijs?) dan zijn andere klasgenoten? Met een goede school behoor je het goed druk te hebben.
-Waarom zijn er en wat zijn de spanningen thuis?
-Een overspannen iemand heeft hulp nodig van een vertrouwenspersoon. Ben jij dat?
-Zo ja? Dan helpt geen medelijden of zielig vinden.
-Zet jouw gevoel van medelijden om in mededogen, waardoor je beter en nuchterder oplossingen kunt aandragen om spelende zaken te relativeren.
-Kies nooit een weg omdat hij er ligt, maar creëer in overleg nieuwe wegen. Door alles bespreekbaar te maken (op tafel te leggen) met het vaste doel minimaal de grootste druk van de ketel te halen, zal bij een herhaalde bespreking zeker de mogelijkheid aanwezig zijn een en ander nog bij te schaven. Alles kan niet in één dag, maar snel ingrijpen is noodzakelijk.
-Een paar dieptegesprekken doet wonderen.
-Wèg met alle frustraties! Of ze later zijn ontstaan of uit de kindertijd zijn gekomen.
-Eigen ontplooiïng naar zelfstandigheid en positief bezig blijven.
-Ontwikkel een krachtig zelfbewustzijn door het zelfdenken / analyseer zelf de werkelijkheid / wijsheid kan niet zonder mededogen / leef naar en met de dingen die het innerlijk gevoel van vreugde bevorderen / humor is het sterkste wapen ter relativering van ellende / en lachen is inderdaad nog steeds gezond / wees vriendelijk en evenwichtig naar je omgeving zodat deze zich aan jou zal gaan aanpassen / zoek de balans zonder illusies.
-Leer hem dit gedicht:

De man die beslist,
en zich wel eens vergist,
brengt meer geld in de kist,
dan de perfectionist,
die de aansluiting mist.

-Bekabeling is het bloed van 't vliegtuig.
Controle, onderhoud en tijdige vernieuwing, is en blijft een noodzaak!

De kunst van het leven is de ongevraagde problemen of hobbels die van tijd tot tijd bij iedereen langskomen, te verdelgen. Keihard!!
Handel naar verantwoorde keuzes.

Mijn stelling: Elk probleem is oplosbaar!
Simpel: "Als je niet van 't probleem afkomt... wil je het niet!"
Mijn leuze:
"Hoedt U voor de woede van een geduldig mens!"

Dit laatste heeft niets met jullie te maken maar ik wou dit gewoon kwijt. Misschien dat je dat ook in je leven kunt gebruiken.

Volgens het aantal tekens wat ik mag gebruiken moet ik nu stoppen.

Succes met je (mede)leven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is het al fijn als je iemand hebt die naar je luistert,en voor wat afleiding zorgt.Probeer niet te pushen,maar zachte drang uit te oefenen.Iemand die in een dipje zit kan wel wat afleiding gebruiken.