is een verkeerd nummer bellen strafbaar?

2 dagen geleden wilde ik bij iemand een grap uithalen met een app dan belde je iemand en er kwamen dan allemaal raare geluiden maar ik belde een verkeerd nummer ik haalde de grap uit ik kwam erachter dat dit het verkeerd nummer was dus ik zei o sorry vekeerd nummer maar nu wordt ik iedere keer gebeld door een prive nummer en ik durf niet optenemen help!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Ha ha haaa. Prank gone wrong. :p
Rieneke1
7 jaar geleden
Boontje komt om zijn loontje. Nu lacht een ander het laatst :)
Erna55
7 jaar geleden
Je haalt een prank uit. Je doet "stoer" . Wees dan ook stoer genoeg om de consequenties te dragen. Maar nu ben je te bang om de telefoon op te nemen ... Dat is niet stoer.

Antwoorden (1)

Nee hoor , Yaelvraagt , een verkeerd nummer bellen is niet strafbaar.

Wanneer je iemand een keer per ongeluk gebeld hebt, is er niets aan de hand. Echter , als je iemand met zo'n geintje keer op keer maar hindert door steeds weer te bellen, lijkt het wel een vorm van stalken > hinderlijk volgen.

Dan wordt het iets anders . Nu is er niets aan de hand.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat is stalking?

#Stalking is het hinderlijk volgen of lastigvallen van iemand.
#Stalken kan op verschillende manieren, o.a. door bellen , sms'en of het versturen van elektronische of reguliere post.
#De frequentie waarmee een en ander gebeurt en de inhoud van het contact bepaalt of het alleen vervelend is, of verder gaat.

Eén sms per dag is iets anders dan elke tien minuten een bericht.

>Sinds 28 juni 2000 kent Nederland een speciale anti-stalkingwet. Die is bedoeld om stalkers gericht aan te pakken. Overigens spreekt de wet niet van stalking maar van belaging. Wanneer moderne communicatiemiddelen worden gebruikt om te stalken dan spreekt men van cyberstalking.