Wat moet ik doen?

Ik heb een probleem.
Als ik bij mensen die in niet/nauwelijks ken kan ik nauwelijks uit mijn woorden komen, maar een nog groter probleem is het bij meisjes ik weet totaal niet wat ik moet zeggen.
Ik zie er verder goed uit (dat hoor ik van anderen).
Maar het is echt vet irritant ik weet gewoon niet wat ik moet doen en kijk dan vaak snel de andere kant op, want ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen of doen.
(zeg niet dat ik gewoon mezelf moet wezen want dat werkt dus niet dan kan ik niks zeggen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb ooit om dezelfde reden een cursus gevolgd: spreken in het openbaar. Je leert daar hoe je je gedachten kunt sturen en controleren. Hoe je moet formuleren en je zenuwen de baas kunt blijven. Na enkele lessen, waarbij je ook voor publiek (eigen medeleerlingen) moet spreken, ontdek je al gauw dat je vorderingen maakt. Dat de gespannenheid wegvalt en dat je vrijer wordt.

Later heb ik toespraken kunnen houden voor grote zalen van wel 700 man. Gewoon uit het hoofd, zonder papier. Een paar hoofdzaken op een blaadje gekrabbeld is al genoeg.

Met een-op-een gesprekken heb je daarna geen moeite meer.
Je gaat ook niet meer praten om de stilte te vullen. Je bent gestructureerd en overtuigend.

Echt, als je graag jezelf voor het voetlicht wilt brengen, is dit een reuze hulp waar je nog heel lang plezier van zult hebben.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien helpt het als je bedenkt dat je niet de enige bent met dit probleem. Maar veel mensen durven er niet voor uit te komen dat ze in gezelschap met het zweet in de handen staan. En de meesten leren er goed mee leven.
Hou in gedachte dat de meeste mensen ook graag over zichzelf praten. Dus in deze tijd een vraag over aankomende of voorbije vakantie kan al een gesprek openen waarbij je zelf niet veel hoeft te zeggen.
Denk er wel aan dat je geen vragen stelt waarop alleen ja of nee gezegd hoeft te worden.
12 jaar geleden
Probeer eens te denken: Hé leuk, nieuwe mensen,daar kan ik misschien nieuwe ideeën opdoen, inplaats van : Wat moet ik tegen die lui zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tsja, dat is wel erg kort door de bocht. Dit snap de vraagsteller zelf vast ook wel, maar wat kun je "doen" inplaats van denken.....
Mensen (en dus meisjes) vinden het leuk als je belangstelling voor ze hebt. Je kunt van tevoren alvast wat vragen bedenken (zoals hierboven: Wat ga jij doen in de vakantie etc). Zorg dat ze kort zijn, dan hoef jij zelf nog niet veel te zeggen. Als je vraag met 'wie, wat, waar, waarom' begint, kunnen mensen daar een lang antwoord op geven.
En dan stellen ze jou vast ook een vraag. Je zult zien dat het je makkelijker afgaat als het gesprek echt op gang komt en iemand jou wat terugvraagt.
Succes! Enneh.. het is niet erg als je eens niet zo goed weet wat te zeggen. Best leuk zelfs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht is een assertiviteitscursus iets voor jou. Hier leer je om uit je woorden te komen, zo maar spontaan iets tegen iemand anders te zeggen, mensen complimenten te geven en noem maar op. Bovendien leer je ook, dat het niet altijd nodig is om iets te zeggen, maar alleen toekijken kan ook al erg interessant zijn. Als je dan iets belangrijks opmerkt kun je daarop reageren.
Informeer eens bij jullie in het gemeentehuis of er daar iets bekend is over een dergelijke cursus. In de meeste plaatsen worden deze wel gegeven en ze zijn over het algemeen gratis. Als je eraan deelneemt hoef je je niet te schamen tegenover je medecursisten, want ze zitten allemaal in hetzelfde schuitje.