Wat is het specifieke doel van (Somalische) zeerovers?

Somaliers blijven aan de gang met het kapen van schepen. Wat heeft het voor nut om een schip te kapen? Het is in mijn ogen gewoon diefstal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Je geeft zelf 't antwoord eigenlijk al: gewoon diefstal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
overleven.....
eh ja dat is het ook, met als doel tada! GELD!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een eigentijdse vorm van tolheffing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde doel als piraterij altijd gehad heeft: het tegen iemands wil ontvreemden van goederen, waarbij je geen rekening houdt met mondiale afspraken.

Daarom heet ontvreemden van bandbreedte bij een radio ook piraterij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel netjes gezegd: het zijn moderne Robin Hoods die de veroverde buit schenken aan werkloze vissers en aan liefdadigheidsprojecten. Zolang de schepen nog makkelijk te pakken zijn, zal er geen eind aan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal wordt er niets gestolen maar losgeld gevraag. Er wordt dus geld afgeperst.

Het enigste doel van de piraten is dus geld verdienen. Dat levert aardig wat op dus ze zullen er nog niet snel mee ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand een idee waarom ik -2 heb?
Voorheen verdienden een hoop van deze mensen de kost door te vissen voor de Somalische kust. Echter, sinds het politieke gerommel aldaar - waardoor er al jaren effectief geen werkende overheid is die internationale relaties op peil kan houden - wordt er steeds meer gevist door schepen uit het buitenland, waardoor deze mensen hun inkomsten zagen slinken.

Om toch nog een beetje geld binnen te krijgen zijn ze toen over gegaan op kapingen. Aangezien een heleboel havens het niet toestaan om met wapens op je schip aan te meren, bleek het bovendien relatief makkelijk om de bemanning te gijzelen voor losgeld - deze konden meestal zichzelf niet effectief verdedigen, waardoor een relatief kleine gewapende groep al snel een slag kon slaan. Deze gijzelingen bleken zeer lucratief, en daardoor (in de ogen van de gijzelaars/kapers/piraten) voor herhaling vatbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad gewoon diefstal maar het nut is er wel degelijk.
Er wordt natuurlijk voor ongelooflijke kapitalen vervoerd en het is tegenover een ongewapend schip een fluitje van een cent.
Daarnaast zijn de rovers over het algemeen dusdanig arm dat ze verder weinig te verliezen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Somalië is gewoon een heel erg arm land. De zeerovers zijn op niets anders uit dan op overleven. Het zijn rijke westerse schepen met enorme luxe en voedsel die onder hun hongerende ogen doorvaren.Mag je iemand die bijna sterft van de honger veroordelen omdat hij een brood steelt bij de bakker?