Door wat zijn de recente rellen ontstaan in Sint Jans Molenbeek (Brussel)?

Het is misschien een domme vraag, maar ik kan echt niet meer volgen. Ik heb de hele afwikkeling gevolgd die er nu in Sint Jans Molenbeek en Brussel aan de gang is, de arrestatie van een man, de aanslagen enz.
Ik begrijp echter niet over wat die rellen precies gaan. De berichtgeving hierover is niet duidelijk voor mij, omdat bronnen de feiten soms ook op een verschillende manier belichten. De één zegt dat het door de arrestatie komt, de ander wijst met de vinger naar de recente manifestatie van Hooligans, een derde zegt dan weer iets anders....
Dus wat precies heeft gemaakt dat er nu rellen zijn ontstaan in Sint Jans Molenbeek? Ik bedoel niet "wie is de schuldige" of "hoe is dat zo gegroeid", maar wel "wat is de precieze oorzaak op dit huidige moment". Dus een feit, een concrete gebeurtenis die de rellen heeft aangewakkerd.

8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er was een betoging tegen islamitisering . Nogal ongepast . Maar verliep rustig en geordend . De politie gaf aan niks aan de hand de boel is rustig . De politie had ferm ingezet . De demonstratie was eigenlijk al voorbij toen kwamen raddraaiers uit gewoon lokale molenbeekers van veelal islamitische komaf Die eigenlijk de eerste groep te lijf had willen gaan met lege handen te staan . Alle frustratie van de laatste dagen , weken richte zich tegen de politie . Dit is de versie zoals de Belgische politie min of meer aangeeft . De politie houd zich politiek correct op de vlakte om het niet verder te laten escaleren . Dus geen hooligans tegen Marokkanen gevechten dat is zwaar overdreven . Het was gewoon rellen tegen de politie .
paulus811
8 jaar geleden
Waarom is een betoging tegen islamisering ongepast?
liveisgreat
8 jaar geleden
Dankjewel @Kapperkort voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het ongepast op die locatie op dat moment . On nodig provocerend .ook de manier waarop ( dat laatste is een vooroordeel ) maar ik ben er wel voor om er te ageren tegen Salafisme en totaal verbieden die gekheid . Alle idioterie rond burkadraagsters verbieden vrouwen besnijdenis en ander achterlijke zaken zoals het zeer dier onvriendelijk slachten . Vele godsdiensten hebben Voor mij achterlijke gedachten maar na deze toch gruwelijke daden in Brussel alle moslims daarop aan te vallen nee . Ik vind dat veel politici en burgers eerst naïef of gewoon weg keken . En dan nu wee o wee roepen . En de boel nu op de spits te drijven lost niks op en dat laat de boel alleen maar escaleren . In die zin dus ongepast .

Het beste antwoord

Het was een betoging tegen de islam door extreem rechtse jongeren die uit de hand liep. De onrust ontstond na de arrestatie van een vrouw in een nikab (met een sluier voor haar gezicht). De (meest jonge) betogers keerden zich tegen de politie en de journalisten.
Amadea
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
Dankjewel.
Over de arrestatie van de vrouw vind ik niet veel terug... gaat het over dezelfde vrouw die in 2012 reeds werd aangehouden omdat ze "haar gelaat niet wilde tonen" en "een politie-agent verwondde"?
Amadea
8 jaar geleden
Dit is daarover te vinden op http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120531_219 :
een Belgische vrouw die zich tot de islam heeft bekeerd en bevriend is met de radicaal-islamitische groep Sharia4Belgium.
liveisgreat
8 jaar geleden
Ik heb even opgezocht wat een Nikab net betekent en vond een hele mooie link, enfin, ik vind het toch interessant.
Wel in één of ander onverstaanbare taal (voor mij toch), maar als je op "vertalen" klikt, dan kan je het goed lezen. echt mooi wat men schrijft...
http://www.monteislam.com/islamske-teme/da-li-je-nikab-obaveza-zene-muslimanke