Wat is er op 12 september aan de hand in Turkije?

Ik zie hier in Istanbul een heleboel plakaten die vertellen over evenementen en/of festiviteiten op 12 september. Vooral de kommunistische partij (hayır? of betekent dat iets anders?) pakt flink uit.

Is 12 september inderdaad zo belangrijk in Turkije, of is dat toeval?

Toegevoegd na 3 uur:

Ik heb een foldertje bemachtigd.

Op de bovenste foto pagina's 1 (aan de rechterkant) en 4 (aan de linkerkant); op de onderste foto pagina's 2 (aan de linkerkant) en 3 (aan de rechterkant).

Klik op de foto's om een grotere versie te zien. Vergroot die grotere versie in je browser om de teksten te kunnen lezen.

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
13 jaar geleden
@Loenie, zie de foto's van een foldertje dat ik heb bemachtigd. Ik heb die foto's zojuist aan de vraag toegevoegd.

Het beste antwoord

Er staat een belangrijke referendum gepland morgen over een aantal juridische zaken.

De meeste beschouwen het als een uitholling van de macht ten voordele van de zittende regering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vierentwintig jaar geleden, op 12 september 1980, greep het leger de macht in Turkije. Het was de derde militaire staatsgreep in 30 jaar tijd. De omvang van deze staatsgreep was duidelijk anders dan die van de twee voorgaande. Het was de grootste, meest systematische en bloedigste actie van het Turkse kapitalisme tegen de Turkse linkse beweging ooit.

Op 12 september mag de Turkse bevolking zich uitspreken over een wetsontwerp voor een reeks controversiële hervormingen van de Turkse grondwet. Daarmee wordt onder meer de macht van het leger en de magistratuur beknot. Dat heeft de kiescommissie donderdag bekendgemaakt.
Dit is een tegenslag voor de regerende partij AKP, die het referendum eerder wil houden. De huidige grondwet is kort na de militaire staatsgreep op 12 september 1980 opgesteld. Aanpassing ervan is een heet hangijzer in de Turkse politiek.