Is iemand die tien jaar jonger is van een andere generatie?

Oma, moeder, kind. Dit zijn drie duidelijke generaties.
Echter wanneer je het over generatieverschillen hebt, merk ik ook verschil tussen mezelf en mensen die zo'n 10, 15 jaar jonger of ouder zijn. In dat opzicht vind ik deze mensen van een andere generatie.
Toch denk ik niet dat dit klopt. Hoe kun je dit verschil dan wel noemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Generatie is een vervolg geboorte; Van opa/oma op vader/moeder op broer/zus op zoon/dochter op kleinzoon/kleindochter.

Vaak word een verschil van 10 jaar genoemd, omdat in een decennia nogal wat verschil in trends plaatsvind.
Zo kan het zijn dat jij heel andere smaak van kleding, muziek e.d. hebt dan iemand die tien jaar jonger is.

Toch is het incorrect deze van een andere generatie te noemen, tenzij diens ouders 10 jaar ouder dan jij zijn.

Om het nogal strak te zeggen, stel dat jij 16 bent, en je buurjongen is 5, dan ben je nog wel van dezelfde generatie.
Tenzij jij op je 16ste al een kind (nieuwe generatie) hebt verwekt, of dat een leeftijdsgenoot de vader van je buurjongen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit bedoel ik!
Weet je ook hoe ik dit verschil dan wel kan noemen?

Andere antwoorden (2)

(andere) belevingsgeneratie.

Toegevoegd na 1 minuut:
(andere) belevingsleeftijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het een halve generatie verschil kunnen noemen.
Amadea