Wat te doen als buitenstaander als je weet dat er iemand in een vervuild huis leeft in je eigen straat?

Ik vraag me af wat je als buitenstaander kan doen als je weet dat dat er ieamnd in je straat in een vervuild huis leeft?

Aan de voorkant ziet het er netjes uit en aan de achterkant zal het wel niet zo netjes zijn. De ramen en gordijnen zijn geel, overal liggen kleren en het is er zo stoffig dat je dat kan zien als je langs loopt (2m afstand tot aan raam). ...

Ik zou die persoon graag willen helpen maar anoniem dan. Maar vraag me af hoe je dat moet doen, waar je moet beginnen, waar je dan moet zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat sneu...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja vind ik wel .... die persoon zie ik dagelijks op zijn scootertje boodschappen doen rond etenstijd.. Ik vind dat heel erg dat iemand zo kan leven. Op tv ziet het er zo makkelijk uit al die hulp maar als je het zelf wilt doen voor iemand dan is het lastig om uit te vinden waar je moet zijn met je hulpvraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je er al eens binnen geweest? Dan pas kun je echt oordelen of iemand vervuild leeft, en dan nog, wat de een verschrikkelijk en onacceptabel vind, is voor de ander prima leefbaar. En als je al niet weet of het in de achtertuin wel of niet een bende is..........mss is zijn beroep wel tuinarchitect
Geweest en ligt zijn tuintje er schierder bij dan dat van de buren!!
Ik vind het te magertjes om mee te gaan bemoeien, maar snap je goede bedoelingen erachter natuurlijk wel.

Het beste antwoord

In dat geval kan buurtbemiddeling uitkomst bieden.

De initiatiefnemers voor een project buurtbemiddeling zijn vooral: gemeenten, politie, welzijnsorganisaties en woningcorporaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hier is in de gemeente een team, ik dacht dat het uitging van Humanitas, dat probeert contact te maken met die mensen en ze te helpen. Informeer eens of er in uw gemeente ook zoiets is. Een dienst van Humanitas dus,(is wel te googlen) of informeer bij gemeente
11 jaar geleden
Neem contact op met Maatschappelijk werk en/of GGD in je eigen woonplaats.
Mogelijk zullen zij een bezoek brengen aan de bewoner. Jouw naam zal niet worden genoemd.
Jij hebt dan gedaan wat je kon doen en de hulp is dan aan de instanties.
11 jaar geleden
Bel de wijkagent van de politie. www.politie.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag je eerst af, wil die gene hulp. En hoever is er sprake van bevuiling? Kijk, sommige mensen zijn gelukkig in hun situatie en functioneren prima in stof en gele gordijnen.
Als er geen overlast is, zoals bv stank/ongedierte of dat de gezondheid van buren of hem zelf gevaar loopt is een melding doen gewoon overbodig, als je van een hulpploeg uit gaat.

Je zou dan toch beter persoonlijk eens een praatje aan kunnen gaan en zo wellicht kunnen proberen te peilen hoe het Iig met de gezondheid is en daarop doorspelen hoe het met de redzaamheid zit.

Denk eraan om iedereen in zijn waarde te laten hoor, ik vind persoonlijk gele gordijnen en stof te weinig reden voor een hulpplan.