Militair zullen ze geen rol hebben gespeeld, maar waarschijnlijk waren ze wel erg tegen de geordende cultuur zoals Mussolini die opbouwde. Daardoor zijn er wellicht aanslagen gepleegd op fascisten door de maffia.
Je moet wel weten dat Mussolini de maffia grotendeels uit Italië had verdreven tijdens de oorlog, de Amerikanen brachten haar met de bevrijding weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ze waren voornamelijk actief als "black market" voor wapens, explosieven en dergelijken.
de VS heeft voor de landing in Sicilië inlichtingen gedaan bij de maffia over transport routes en belangrijke zaken.
Voor de rest zullen ze als een soort verzet gevochten hebben tegen de lokale fascisten die Mouselini steunde.
Maar voor de rest geen hele grote rollen, zover bekent is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet, of zwarte handel ook onder maffiapraktijken viel. Maar ik heb iemand gekend, die kommies was aan de Nederlands-Duitse grens tijdens de bezetting. Hij zei, dat er zwarthandelaren waren die meer goederen naar Duitsland wilden brengen dan de bezetter had verordend. Dat wilde hij helpen te voorkómen.